odchudzicsie
Ja osobiście z całą pewnością skupiłabym się między innymi na przedstawicielach
katastrofizmu...Dla Czechowicza np. i niektórych żagarystów zagłada była
ostatnim aktem świata.Niszczyła ona świat stary. a przez to otwierała
perspektywę narodzenia nowego.Warto wspomnieć o katastrofizmie ocalającym....,
który wyrażnie podkreśla, że katastrofa jest oczyszczeniem...
I drugim jakże wdzięcznym poetą poruszającym wspomnianą kwestię jest oczywiście
Jan Kasprowicz..Jego utwory [ Hymny] cechuje określona tematyka, stylizacja i
postawa adekwatna
do nurtującego jego pokolenie wielkiego problemu schyłku cywilizacji...
"Świat swój dół grzebie od pierwszych dni
a w obramieniu trójkąta Twe oko lśni..."
Wizje Dies irae i Sądu Ostatecznego sa takie jakie znamy z malarstwa gotyckiego
i renesansowego....
Powodzenia życzę
wyglada to tak
PLAN PREZENTACJI
Temat: „Motyw Apokalipsy w literaturze,sztuce i filmie”
I.Literatura podmiotu:
1. Apokalipsa sw. Jana. W: „Pismo Swiete Nowego Testamentu”. Poznan1980, s. 1398 – 1417
2. Kasprowicz Jan: „Dies Irae”. W: Wybór poezji. Wrocław1990, s.152 - 167
3. Miłosz Czesław: „Piosenka o koncu swiata” W:Poezje. Warszawa 1998, s.88
4. Alberecht Durer: „Czterej jeżdzcy Apokalipsy”
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Durer_Revelation_Four_Riders.jpg
5. Pieter Bruegel: Triumf śmierci (ok.1525-1569)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Thetriumphofdeath.jpg
II.Literatura Przedmiotu:
1. „Słownik motywów literackich” Maciej Chrzanowski,wyd.Skrypt,Warszawa 2003, str. 130,209
2. ”Słownik symboli” Kopaliński Władysław,wyd. Wiedza Powszechna,Warszawa 1990,s. 199, 222-225
III.Ramowy plan wypowiedzi:
Wstep:
1. Przedstawienie tematu prezentacji i wskazanie kolejnosci przytaczanych argumentów.
Rozwiniecie:
1.Cechy charakterystyczne jezyka apokalipsy i omówienie w niej zawartej wizji konca swiata
2. Motyw Sadu ostatecznego w malarstwie:
-porównanie dzieł Alberechta Durera i Pietera Bruegela
3. Motyw apokalipsy w hymnie Jana Kasprowicza „Drea Irae”:
- katastroficzny charakter hymnu
- elementy ekspresjonizmu w utworze
- nawiazanie do ksiegi sw. Jana
- relacje pomiedzy Bogiem i człowiekiem
- oskar.enie Boga o istniejace zło na swiecie
4.Motyw Apokalipsy w filmie F.F.Coppoli:
- apokaliptyczne sceny w filmie Coppoli
- wpływ wojny na psychike bohaterów filmu
- wojna jako apokaliptyczna degradacja człowieka i siła niszczaca świat
5. Specyfika ujecia motywu apokalipsy w utworze Czesława Miłosza
pogodzenie sie człowieka ze smiercia, która jednoczesnie jest jego koncem swiata.
Zakonczenie:
Artysci w swoich dziełach nie tylko odtwarzaja wizje zawarte w Apokalipsie sw. Jana,
ale wykorzystuja jego dzieło, aby mówic o sprawach wa.nych dla czasów w których
żyjemy.
oto moja prezentacja
Dawid Jaster
PLAN PREZENTACJI
Temat: „Motyw Apokalipsy w literaturze,sztuce i filmie”
I.Literatura podmiotu:
1. Apokalipsa św. Jana, „Pismo Swiete Nowego Testamentu”. Poznań 1980,wyd. Ksiegarnia św. Wojciecha, s. 1398 – 1417
2. Kasprowicz Jan: „Dies Irae”, „Wybór poezji”, Wrocław 1990, s.152 – 167.
3. Miłosz Czesław: „Piosenka o koncu swiata” wyd Poezje, Warszawa 1998, s.88.
4. [sztuka]Alberecht Durer, „Czterej jeżdzcy Apokalipsy” 1497-1498.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Durer_Revelation_Four_Riders.jpg
5. [sztuka] Pieter Bruegel, „Triumf śmierci” ,1525-1569
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Thetriumphofdeath.jpg
5. [Film] „Czas Apokalipsy” Reż. Francis Ford Coppola,USA, 1979.
II.Literatura Przedmiotu:
1. „Słownik motywów literackich”, Maciej Chrzanowski,wyd.Skrypt,Warszawa 2003, str. 130,209
2. „Słownik symboli” Kopaliński Władysław,wyd. Wiedza Powszechna,Warszawa 1990,s. 199, 222-225
3. „Biblia a literatura polska”, Kazimierz Bukowski ,Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1984, s. 304 - 317.
III.Ramowy plan wypowiedzi:
Wstep:
Czym jest apokalipsa i jakie miała znaczenie dla ludzi.
Rozwiniecie:
1.Cechy charakterystyczne języka apokalipsy i omówienie w niej zawartej wizji końca
świata
2. Wyjaśnienie terminu apokalipsa na podstawie Apokalipsy św. Jana
3. Motyw apokalipsy w hymnie Jana Kasprowicza „Drea Irae”:
- katastroficzny charakter hymnu
- nawiazanie do ksiegi sw. Jana
- relacje pomiedzy Bogiem i człowiekiem
4. Specyfika ujęcia motywu apokalipsy w utworze Czesława Miłosza
-pogodzenie sie człowieka ze smiercią, która jednoczesnie jest jego końcem świata.
5. Motyw Sadu ostatecznego w malarstwie:
- porównanie motywu apokalipsy dziełach Albrechta Durera i Pietera
Bruegela
6.Motyw Apokalipsy w filmie F.F.Coppoli:
- apokaliptyczne sceny w filmie Coppoli
- wpływ wojny na psychike bohaterów filmu
- wojna jako apokaliptyczna degradacja człowieka i siła niszczaca świat
Zakonczenie:
Artysci w swoich dziełach nie tylko odtwarzają wizje zawarte w Apokalipsie sw. Jana,
ale wykorzystują jego dzieło, aby mówic o sprawach ważnych dla czasów w których
żyjemy.
zakodowane jest do poprawy ma ktos jakies pomysly?
no tylko moja polonistka powiedziala ze kilka rzeczy jest zle a to mialem miec na wczoraj
dalem kilka poprawek bo polonistka mowilaze 5 punkt jestzle i ze musze dodac do rozwiniecia apokalipse sw Jana no i wyglada to tak:
Dawid Jaster
PLAN PREZENTACJI
Temat: „Motyw Apokalipsy w literaturze,sztuce i filmie”
I.Literatura podmiotu:
1. Apokalipsa św. Jana, „Pismo Swiete Nowego Testamentu”. Poznań 1980,wyd. Ksiegarnia św. Wojciecha, s. 1398 – 1417.
2. Kasprowicz Jan, „Dies Irae”, „Wybór poezji”, Wrocław 1990, s.152 – 167.
3. Miłosz Czesław, „Piosenka o koncu swiata” wyd „Poezje”, Warszawa 1998, s.88.
4. [sztuka] Albrecht Durer, „Czterej jeżdzcy Apokalipsy” 1497-1498.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Durer_Revelation_Four_Riders.jpg
5. [sztuka] Pieter Bruegel, „Triumf śmierci” ,1525-1569.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Thetriumphofdeath.jpg
5. [Film] „Czas Apokalipsy” Reż. Francis Ford Coppola,USA, 1979.
II.Literatura Przedmiotu:
1. „Słownik motywów literackich”, Maciej Chrzanowski,wyd.Skrypt,Warszawa 2003, str. 130,209.
2. „Słownik symboli” Kopaliński Władysław,wyd. Wiedza Powszechna,Warszawa 1990,s. 199, 222-225.
3. „Biblia a literatura polska”, Kazimierz Bukowski , „Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne”, Warszawa 1984, s. 304 - 317.
III.Ramowy plan wypowiedzi:
Wstep:
Wyjaśnienie czym jest apokalipsa i jak jest rozumiana przez współczesnego człowieka.
Rozwiniecie:
1.Cechy charakterystyczne języka apokalipsy i omówienie w niej zawartej wizji końca
Świata.
2. Obraz Sądu Ostatecznego w Biblii - Apokalipsa św. Jana
- wizja katastrofy i nieoczekiwanego kresu ludzkości
- omówienie symboliki apokalipsy
3. Motyw apokalipsy w hymnie Jana Kasprowicza „Dies Irae”:
- katastroficzny charakter hymnu
- nawiazanie do ksiegi sw. Jana
- relacje pomiedzy Bogiem i człowiekiem
4. Specyfika ujęcia motywu apokalipsy w utworze Czesława Miłosza
-pogodzenie sie człowieka ze smiercią, która jednoczesnie jest jego końcem świata.
5. Motyw Sadu ostatecznego w malarstwie:
- Omówienie reprodukcji dzieł Pietera Bruegela i Albrechta Durera
6.Motyw Apokalipsy w filmie F.F.Coppoli:
- apokaliptyczne sceny w filmie Coppoli
- wpływ wojny na psychike bohaterów filmu
- wojna jako apokaliptyczna degradacja człowieka i siła niszczaca świat
Zakonczenie:
Artysci w swoich dziełach nie tylko odtwarzają wizje zawarte w Apokalipsie sw. Jana,
ale wykorzystują jego dzieło, aby mówic o sprawach ważnych dla czasów w których
żyjemy.
IV.Materiały Pomocnicze:
- Albrecht Durer., Czterej jeźdźcy apokalipsy, reprodukcja.
- Pieter Bruegel., Triumf Śmierci,reprodukcja.