odchudzicsie
a ja z krakowa nie jestem ale w krakowie bywam bardzo czesto...bo raz na miesiac srednio tak wyjdzie.....wiec sie tak do was troszke dolacze...jedna noga nazwami wprawdzie nieoperuje dobrze ale orientacyjnie bardzo dobrze sobie radze..szczegolnie jesli chodzi o centrum...kazimierz...nawet wiem w ktorym sklepie i na jakim targu co warto kupic...gdzie jest swiezutkie i tanie...hihihihi...ale macie dziewczeta szczescie...zazdroszcze
To są wydawnictwa firmy Polonia Records. "Man of the Light" kupiłem w Krakowie w Empiku w Galerii Kazimierz.
Temat : Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Omów problem na przykładach wybranych utworów.
I. Literatura podmiotu:
1 Mickiewicz , Adam : Konrad Wallenrod. Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo. Wrocław 1988 ISBN 83-04-02960.
2 Mickiewicz , Adam : Pan Tadeusz. Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”. Warszawa 1954.
3 Prus , Bolesław : Lalka. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Warszawa 1972.
4 Szekspir , William : Makbet. Wydawnictwo Łódzkie. Łódź 1984
ISBN 83-218-0386-5.
5 Żeromski , Stefan : Przedwiośnie. Wydawnictwo Zielona Sowa.
Kraków 2004 ISBN 83-86740-67-1.
II. Literatura przedmiotu :
1 Hutnikiewicz , Arthur : „Przedwiośnie” Adama Mickiewicza. Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych. Warszawa 1971
2 Komorowski , Jarosław : „Makbet” Williama Szekespeare’a.
Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1989 ISBN 0519-7929
3 Libera , Zdzisław : „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza.
Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”. Warszawa 1966
4 Romankówna , Mieczysława : „Lalka” Bolesława Prusa.
Zakłady Wydawnictw Szkolnych. Warszawa 1960
5 Wielkopolanin , Kazimierz : Powtórka z literatury Adam Mickiewicz Pan Tadeusz. Dziennikarska Spółka Wydawnicza Omnibus. Kościan 1990 ISBN 83-85072-09-8
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1 Określenie problemu- metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze.
a) motyw przemiany częstym motywem w tekstach literackich
b) określenie sensu metamorfozy bohatera w literaturze
c) kolejność prezentowanych utworów wraz z uzasadnieniem.
2 Kolejność prezentowanych treści:
a) „Konrad Wallenrod” Adam Mickiewicz
- przedstawienie problemu i rozpatrzenie go w kontekście całego utworu
- streszczenie utworu przybliżając sylwetkę bohatera
- przedstawienie cech osobowości Konrada w całej powieści przedstawiając jego przemianę
- omówienie metamorfozy, jej przyczyn, przebiegu i skutków
- moja ocena Konrada Wallenroda w całej powieści
b) „Pan Tadeusz” Adam Mickiewicz
- przedstawienie głównych bohaterów i wątków powieści
- omówienie życiorysu Jacka Soplicy
- przedstawienie metamorfozy - z zawistnego sarmaty w pokornego mnicha
- zmiana imienia na „Robak”
- rola bohatera w powieści
- wnioski
c) „Lalka” Bolesław Prus
- krótkie streszczenie lektury przedstawiając głównych bohaterów i wątki utworu
- omówienie życiorysu Wokulskiego
- zmiana środowiska bohatera i miłość jego do Izabeli Łęckiej
- omówienie metamorfozy – porzucenie sklepu
- przedstawienie dalszych losów Wokulskiego
- rola bohatera w powieści
- wnioski
d) „Makbet” William Szekspir
- przedstawienie problemu i rozpatrzenie go na tle całej powieści
- streszczenie dramatu przybliżając charakterystykę bohatera
- uwydatnienie cech wewnętrznych Makbeta oraz jego żony, która odegrała dużą role w procesie przemian męża
- omówienie metamorfozy, jej przyczyn, przebiegu i skutków
- moja ocena Makbeta- jego życia i postępowania
e) „Przedwiośnie” Stefan Żeromski
- krótkie streszczenie utworu przedstawiając głównych bohaterów
- przedstawienie historii Cezarego w czasie powieści
- omówienie metamorfozy bohatera – zmiana Cezarego w wyniku braku ojca i rewolucji
- rola rewolucji w życiu bohatera i jego rola w powieści
- wnioski
3.Wnioski :
Każdy z nas potrzebuje zmian. Są one wpisane w życie człowieka i nie unikniemy ich.
Prosze o pisanie na email maciej_pietka@op.pl Ofert napisania pracy na ten temat na podstawie bibliografii , którą podałem przez nauczyciela języka polskiego najlepiej komisyjnego (egzaminatora)
Pikieta w obronie tramwajów
2009-04-24 08:25:07
Prawie 200 związkowców, pracowników Tramwajów Śląskich oraz mieszkańców Gliwic wzięło udział w czwartkowej pikiecie przed tamtejszym urzędem miasta w obronie komunikacji tramwajowej w tym mieście.
Gliwicki samorząd od dawna rozważa likwidację jedynej trasy tramwajowej, po której kursują dwie linie - 1 i 4 - do Rudy Śląskiej i Zabrza. Władze miasta nie chcą utrzymywać tramwajów w swoich granicach, odwołując się - prócz bieżących kosztów - do wysokich kosztów koniecznej modernizacji całej infrastruktury.
Podczas pikiety jej uczestnicy, m.in. członkowie "Sierpnia 80" i "Solidarności" oraz mieszkańcy odpalali petardy. Zapowiadali, że jeśli miasto nie zmieni swojej decyzji, dokończą rozpoczętą już procedurę zbierania podpisów pod wnioskiem o referendum w sprawie odwołania prezydenta Zygmunta Frankiewicza.
"Podczas spotkania władz z mieszkańcami 4 kwietnia deklarowano, że decyzja o likwidacji tramwajów już zapadła" - mówił lider "Sierpnia 80" Bogusław Ziętek.
"Na podstawie dostępnej nam wiedzy skłaniamy się ku temu, by stwierdzić, że utrzymywanie tramwajów w Gliwicach nie jest racjonalne" - zaznaczył rzecznik gliwickiego magistratu Marek Jarzębowski.
Stronnicy tramwajów argumentują, że Gliwice chcą pozbyć się taniego dla mieszkańców, proekologicznego środka transportu publicznego, rozwijanego powszechnie na zachodzie Europy i najlepszego w zakorkowanych centrach miast. Władze miasta podkreślają, że na razie trwa dyskusja, a ostateczna decyzja zapadnie w połowie maja.
"Aby przywrócić tramwaje do racjonalnego stanu, trzeba by to zrobić kompleksowo - zmodernizować 9 kilometrów torowisk w granicach Gliwic wraz z trakcją i kupić nowe tramwaje. To byłaby ogromna kwota rzędu 200-300 mln zł - na jedną linię i 9 kilometrów torów" - podkreślił Jarzębowski.
Zaznaczył, że obsługująca komunikację tramwajową w aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie zaoferowała niedawno miastu remont 1,6 kilometrów torowiska w obrębie czterech skrzyżowań, co miałoby kosztować 24 mln zł; z tego połowę środków miałoby wyłożyć miasto. "12 mln na coś, co praktycznie nie miałoby sensu" - ocenił rzecznik.
Podkreślił, że decyzja nie jest prosta, oddając jednocześnie prawo do innego zdania sąsiednim samorządom, które zdecydowały o inwestowaniu w tramwaje. W ub. środę władze Zabrza zdecydowały o przeznaczeniu na remonty fragmentów torowisk 16 mln zł w trzech kolejnych latach.
W Będzinie z kolei, wskutek zmniejszenia kwoty dofinansowania, Tramwaje Śląskie od marca ograniczyły kursowanie trzech z sześciu linii. Samorząd tego miasta tłumaczył swą decyzję koniecznością oszczędzania i powoływał się na przeprowadzone przed jej podjęciem tzw. pomiary napełnień w tramwajach.
Ich analiza wykazała, że z przejazdów tramwajowych korzysta coraz mniej osób, więc stają się nieopłacalne. Średnia dopłata z budżetu miasta do kilometra trasy autobusowej wynosi tam w tym roku 3,48 zł, a do tramwajowej - 6,06 zł. Gmina wyliczyła, że na zawieszeniu części połączeń zaoszczędzi ok. 2 mln zł rocznie.
Pikietę w Będzinie zorganizował wówczas "Sierpień 80", rozpoczynając jednocześnie akcję zbierania podpisów pod wnioskiem o referendum w sprawie odwołania prezydenta miasta Radosława Barana. Wniosek ma trafić do katowickiej delegatury Krajowego Biura Wyborczego 4 maja. Związkowcy zapowiedzieli też kolejne pikiety.
Tramwajów bronią również naukowcy. W ub. tygodniu kierownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej prof. Marek Sitarz, a także kierownik Katedry Dróg i Mostów oraz Zakładu Dróg i Kolei tej uczelni dr hab. Kazimierz Kłosek przesłali prezydentowi Gliwic list otwarty, w którym powołują się m.in. na badania naukowe i dobre przykłady inwestowania w tramwaje m.in. w Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu.