odchudzicsie
Małe i średnie przedsiębiorstwa dostarczają przede wszystkim najwięcej miejsc pracy na rynku oraz biorą największy udział w tworzeniu Produktu Krajowego Brutto. Po "otwarciu" granic mogą one rozszerzać zakres własnej działalności na rynek międzynarodowy, a więc podnosić własny kapitał a tym samym kapitał krajowy. Uważam, że sektor MSP ma największy wpływ na polską, jak i europejską gospodarkę.
Polityka rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw powinna koncentrować się na tworzeniu dogodnych warunków powstawania i rozwoju tej grupy firm, zmniejszaniu ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej i poprawie ich konkurencyjności. Aktywna rządowa polityka wsparcia rozwoju MSP, będąca ważnym składnikiem strategii państwa w kreowaniu dobrobytu i zatrudnienia, ma na celu przygotowanie warunków politycznych, prawnych i ekonomicznych dla prawidłowego funkcjonowania sektora. W państwach wysoko rozwiniętych małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią podstawę opartej na konkurencji gospodarki rynkowej. Według standardów UE małe i średnie przedsiębiorstwa to firmy, które zatrudniają do 250 i wysokość ich obrotu nie przekracza 20 mln ECU lub suma bilansowa nie przekracza 20 mln ECU. Celem opracowanego z myślą o takich firmach programu jest rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw umożliwiający zmniejszenie bezrobocia, zwiększenie udziału sektora prywatnego w strukturze gospodarki, aktywizacje lokalnych społeczności, utworzenie nowoczesnego otoczenia kooperacyjnego i usługowego oraz zwiększenie eksportu.
W Polsce istnieje prawie 2 mln małych i średnich przedsiębiorstw, zatrudniających ok. 60 proc. czynnych zawodowo obywateli. Wytwarzają one blisko polowe PKB oraz przyczyniają się skutecznie do zmniejszenia bezrobocia, a tym samym łagodzenia negatywnych skutków społecznych restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowych. W latach 1990 -1994 małe i średnie przedsiębiorstwa zwiększyły zatrudnienie o ok. 1,5 mln osób.
Sektor MSP ma duży udział w tworzeniu PKB w Polsce. W 2005 r wyniósł 47,7%. Dlatego niezwykle ważne jest, aby stworzyć mu sprzyjające do rozwoju warunki. W większości system podatkowy to bariery, które hamują jego rozwój. Do największych należą: wysokość podatków, częste zmiany ustaw podatkowe, niespójnośc interpretacyjna przepisów podatkowych, bariery biurokratyczne, oraz wysokość kosztów pracy. Na początku lat 90 tych rozpoczął się poces reformy systemu odatkowego w Polsce. Jedną z najważniejszych było wprowadzenie podatku VAT oraz podatek dochodowy od osób fizycznych. Jak do tej pory to przyspieszona amortyzacja była naprawdę krokiem w stronę małych przedsiębiorców. Daje ona mozliwość jednorazowego zaliczenia jako kosztu uzyskania przychodu wartości nabytego środka trwałego do równowartości 50 tys. euro zamiast stosowania procentowych stawek amortzacyjnych rozkładajacych koszt jego użytkowania w czasie. Przedsiębiorcy mogą jednorazowo zamortyzować wydatek na środki trwałe nie przekraczajacy 3500 zł. Takie rozwiązanie wpływa na wielkośc obiążeń małych podatników, co ważniejsze stanowi zachętę do inwestowania.
Zwiększenie konkurencyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw jest koniecznym warunkiem dla wzrostu jego udziału w tworzeniu produktu krajowego brutto. Działania Rządu, służące zwiększeniu konkurencyjności sektora MSP, będą polegały przede wszystkim na :
· zmianach legislacyjnych służących obniżeniu kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników,
· finansowym wsparciu przedsięwzięć innowacyjnych i wdrożeniowych podejmowanych przez przedsiębiorstwa, w tym przedsięwzięć służących wprowadzaniu systemów jakości,
· rozwoju infrastruktury gospodarczej, w tym m.in. sieci doradztwa gospodarczego,
· tworzeniu sieci zapewniających powszechny dostęp przedsiębiorców od informacji istotnych z punktu widzenia prowadzonej przez nich działalności gospodarczej,
· ułatwianiu przedsiębiorcom dostępu do wiedzy w zakresie prowadzenia przedsiębiorstwa.
Bazując na doświadczeniach wysoko rozwiniętych krajów Unii Europejskiej w Polsce powinien zaistnieć efektywny i spójny system wspierania małych i średnich przedsiębiorstw. W latach 1995 – 2006 powstało kilka strategicznych rządowych programów mających na celu rozwój w/w sektora. Były to miedzy innymi :
§ Kierunki działań rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce do 2002 r.
§ Pakiet Przede wszystkim przedsiębiorczość
§ Plan działań antykryzysowych w sferze ochrony rynku i miejsc pracy
§ Kapitał dla przedsiębiorczych
Głównymi celami tych programów było:
§ Stworzenie podstaw prawno – administracyjnych i nieodzownej infrastruktury celem prowadzenia działalności gospodarczej
§ Pomoc w zakresie szkolenia i doradztwa
§ Udogodnienia w dostępie do zewnętrznych źródeł finansowania ( szeroko rozumiane fundusze pożyczkowe i poręczeniowe)
§ Promowanie polityki jakości
§ Wspieranie rozwoju eksportu.
Dla realizacji polityki Rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw została utworzona Agencja promocji i Rozwoju Przedsiębiorczości ( na bazie Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju MSP ) niebagatelną, też rolę w realizacji tej polityki spełniają samorządy gospodarcze i terytorialne. Skutecznie uczestniczą one, również z korzyścią dla siebie, w promowaniu rozwoju przedsiębiorczości, realizacji polityki gospodarczej regionów i organizowaniu finansowania przedsięwzięć gospodarczych. Samorządy terytorialne stosują szereg instrumentów wspierania małych i średnich takich jak tworzenie ośrodków doradztwa i inkubatorów przedsiębiorczości, przygotowywanie terenów pod inwestycję, pomoc w nawiązywaniu kontaktów zagranicznych, ułatwienie dostępu do zamówień publicznych itd.
Aktywna rządowa polityka wspierania rozwoju MŚP, będąca ważnym składnikiem strategii państwa w kreowaniu dobrobytu i zatrudnienia, zmierza do stworzenia korzystnych warunków politycznych i prawno - ekonomicznych, stymulujących prawidłowy rozwój tej grupy przedsiębiorstw. Układ o stowarzyszeniu Polski z Unią Europejską i obowiązujące w Unii wymogi, zwłaszcza jeśli chodzi o udzielanie ukierunkowanej pomocy finansowej. Ponadto, dzięki podpisaniu Protokołu do Układu Europejskiego, zaistniała możliwość włączenia polskich przedsiębiorstw w programy wspólnotowe.
Zwiększenie konkurencyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw jest koniecznym warunkiem dla wzrostu jego udziału w tworzeniu produktu krajowego brutto. Działania Rządu, służące zwiększeniu konkurencyjności sektora MSP, będą polegały przede wszystkim na :
· zmianach legislacyjnych służących obniżeniu kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników,
· finansowym wsparciu przedsięwzięć innowacyjnych i wdrożeniowych podejmowanych przez przedsiębiorstwa, w tym przedsięwzięć służących wprowadzaniu systemów jakości,
· rozwoju infrastruktury gospodarczej, w tym m.in. sieci doradztwa gospodarczego,
· tworzeniu sieci zapewniających powszechny dostęp przedsiębiorców od informacji istotnych z punktu widzenia prowadzonej przez nich działalności gospodarczej,
· ułatwianiu przedsiębiorcom dostępu do wiedzy w zakresie prowadzenia przedsiębiorstwa.
Działania Rządu służące wzrostowi eksportu sektora MSP będą polegały m.in. na :
· dofinansowaniu środkami budżetowymi udziału przedsiębiorstw w zagranicznych imprezach wystawienniczych,
· rozbudowie systemu informacji o możliwościach eksportowych, opartego między innymi na informacjach gromadzonych przez polskie placówki ekonomiczno-handlowe za granicą,
· upowszechnianiu wśród przedsiębiorców wiedzy o regulacjach obowiązujących na jednolitym rynku europejskim,
· dofinansowaniu udziału polskich przedsiębiorstw w programach Unii Europejskiej, służących nawiązywaniu transgranicznej współpracy handlowej.
Uproszczeniu zasad, warunków i procedur ubezpieczeń kredytów eksportowych przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) w celu ułatwienia dostępu do tych ubezpieczeń.Działania Rządu służące wzrostowi nakładów inwestycyjnych w sektorze MSP polegają na :
· wzmocnieniu pro inwestycyjnemu oddziaływaniu systemu podatkowego, w tym poprzez wprowadzenie korzystniejszych regulacji dotyczących amortyzacji,
· rozbudowie i do kapitalizowaniu systemu funduszy poręczeń kredytowych ułatwiającego przedsiębiorcom dostęp do finansowania bankowego,
· promowaniu rozwoju poza bankowych instytucji finansowego otoczenia sektora małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak : fundusze typu venture capital, pozagiełdowy regulowany rynek papierów wartościowych
Dla realizacji polityki Rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw została utworzona Agencja promocji i Rozwoju Przedsiębiorczości ( na bazie Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju MSP ) niebagatelną, też rolę w realizacji tej polityki spełniają samorządy gospodarcze i terytorialne. Skutecznie uczestniczą one, również z korzyścią dla siebie, w promowaniu rozwoju przedsiębiorczości, realizacji polityki gospodarczej regionów i organizowaniu finansowania przedsięwzięć gospodarczych. Samorządy terytorialne stosują szereg instrumentów wspierania małych i średnich takich jak tworzenie ośrodków doradztwa i inkubatorów przedsiębiorczości, przygotowywanie terenów pod inwestycję, pomoc w nawiązywaniu kontaktów zagranicznych, ułatwienie dostępu do zamówień publicznych itd.