odchudzicsie
dośc interesujace, bardzo dobrze że redaktorzyna nie wyraża opinii..
Jak wyglądałby Kraków, gdyby nie wybuch wojny niemiecko-sowieckiej?
Hitlerowcy po niespełna rocznych pracach mieli gotowy kompletny plan
przebudowy Krakowa, włącznie z gigantyczną dzielnicą rządowąna Dębnikach
i nowym systemem komunikacyjnym. Autorem był niemiecki modernista Hubert
Ritter, jeden z najwybitniejszych architektów tamtej doby. Do tego
nieznanego w Polsce dzieła dotarł podczas badań w ramach stypendium
Fundacji Humboldta prof. Jacek Purchla.
więcej:
[url]http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798,3021101.html[/url]
aha gdyby ktoś był zainteresowany:
mapka krakowa z XIX wieku.
[url]http://www.daniec.org/mapa/krakow.gif[/url]
gdyby ktoś miał z okresu między wojennego, niech da znać ;)
--
pozdr.
-------
Paweł
Użytkownik Paweł napisał:
[color=blue]
> dośc interesujace, bardzo dobrze że redaktorzyna nie wyraża opinii.
>
> Jak wyglądałby Kraków, gdyby nie wybuch wojny niemiecko-sowieckiej?
> Hitlerowcy po niespełna rocznych pracach mieli gotowy kompletny plan
> przebudowy Krakowa, włącznie z gigantyczną dzielnicą rządową na
> Dębnikach i nowym systemem komunikacyjnym. Autorem był niemiecki
> modernista Hubert Ritter, jeden z najwybitniejszych architektów tamtej
> doby. Do tego nieznanego w Polsce dzieła dotarł podczas badań w ramach
> stypendium Fundacji Humboldta prof. Jacek Purchla.
> więcej:
> [url]http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798,3021101.html[/url][/color]
Mniam:
przesunięcie kolei na wschód i domknięcie drugiej obwodnicy z
wykorzystaniem terenów pokolejowych.
I po co żeśmy tę wojnę wygrywali? ;)))
pzdr
TRad
Wiecej o tych kanalarskich planach napisał Jacek Purchla, w książce "Kraków - prowincja czy metropolia?", Kraków 1996 (jest dostepna w bibliotekach). Ustawy, o których pisze CK Tiger, zostały uchwalone w czerwcu 1901 r. z inicjatywy ówczesnego premiera Austrii, Ernsta von Koerbera (pisze sie przez o umlaut, ale ja nie wiem jak tutaj napisać taką literkę). Wg Purchli system nowych dróg wodnych miał powstać - według pierwotnych założeń! w ciągu 20 lat, za sumę absolutnie astronomiczną - 1 miliard koron (dla porównania, twierdza krakowska kosztowała zapewne ok. 100 - 120 milionów, wydanych w ciągu 70 lat jej istnienia i budowy).
Nota bene - ustawa koerberowska była właściwym powodem podjęcia starań władz Krakowa o rozszerzenie granic administracyjnych miasta. Powód był bardzo prosty - planowany port rzeczny musiał powstać w Płaszowie, bo w krakowie nie było dlań miejsca (Wisła stanowiła wtedy południową graicę miasta, na odcinku od Mostu Dębnickiego po mniej więcej most kolejowy linii lwowskiej). Port nie powstawałby wiec w Krakowie, ale poza nim... Na to władze miasta nie mogły sobie pozwolić. 6 lutego 1902 r. wiceprezydent Leo po raz pierwszy podniósł na posiedzeniu komisji Rady Miasta ds. kanału sprawe przyłączenia okolicznych gmin do Krakowa - ze względu na budowę portu. Komisja zdecydowała traktować łązcnie sprawy budowy portu, kanału i rozszerzenia granic miasta, a Leo został mianowany referentem sprawy.
I tak się zaczęło...
A wracajac do tematu - nowe drogi wodne zaczeto budować, oprócz wzmiankowanych wyżej bulwarów wiślanych w Krakowie, pojedyńczego basenu portowego w Płaszowie dokonano też kompleksowej regulacji Wisły i jej dopływów, m. in. przełożono koryto Rudawy (co nota bene sfinansowało miasto) przekopując nowe koryto z ujściem koło Norbertanek na Salwatorze, wykonano też obwałowanie rzeki na odcinku od Oświęcimia do Krakowa. Na ile usypane wtedy wały sięgały w dół rzeki, poniżej miasta, tego nie wiem. Faktem jest, że po początkowym entuzjaźmie przyszło po kilku latach zniechęcenie wywołane gigantycznymi kosztami inwestycji, które w realu znacznie przekraczały ów preliminowany pierwotnie miliard. Do tego doszły różne "przeklęte błazeństwa na Bałkanach", czyli okoliczności polityczne i napięcia międzynarodowe, które nigdy nie sprzyjają programom inwestycyjnym, zwłaszcza tak wielkim, oraz - o ile dobrze pamiętam - opór kolejarzy: przedsiebiorstwa kolejowe poczuły się zagrożone w swych interesach i starały się sabotować budowę kanałów (ale to ostatnie trzeba sprawdzić u Purchli, bo - jak mówię - piszę z głowy i mogę się mylić).
Niniejszym informuję , że ukazał się podwójnie jubilejuszowy 150 tom "Biblioteki Krakowskiej" pt. "Nowe studia nad rozwojem miasta", a w nim artykuł popełniony przez członka i sympatyków Rawelinu, znaczy się Korbola, mnie oraz J&K Wielgusów, pt. "Obronność Krakowa XIX i XX w. jako element rozwoju miasta. Zarys tematyki'.
Tom jest 930 stronicową cegłą, ma 500 egz. nakładu i w dniu wejścia na rynek, na promocji, kosztował 60 zeta. Jest do nabycia loco Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, ul. św. Jana 12. I chyba nigdzie ingdziej.
Niestety, tom był przygotowany na chybcika (żeby zdążyć przed końcem roku) i to mu nie wyszło na zdrowie - wydawca mimo starannej odautorskiej korekty naszego artykułu nie zdążył uwzględnić wynikających z niej zmian. Prawdopodobnie stało się tak dlatego, że korektę robiliśmy na szczotce (nie chcieli elektronicznie) i potem w wydawnictwie nie zdążyli nanieść wszystkiego (artykuł ma 84 strony), doszli gdzieś do jednej trzeciej. Dlatego drugie dwie trzecie trochę cierpią stylistycznie i miejscami są niespójne, jak to bywa przy niedopieszczonej kosmetycznie pracy zbiorowej.
Tytuły pozostałych artykułów:
Michał Niezabitowski, Geografia a historia Krakowa. Warunki naturalne rozwoju Krakowa
Janusz Firlet, Zbigniew Pianowski, Wawel do roku 1300
Ryszard Skowron, Przemiany w zabudowie miasteczka wawelskiego w okresie od XIV do XX wieku
Kazimierz Radwański, Kraków przedchrześcijański
Jerzy Wyrozumski, Lokacja czy lokacje Krakowa na prawie niemieckim?
Waldemar Komorowski, Rozwój urbanistyczno - architektoniczny Krakowa intra muros w średniowieczu (od połowy XIV wieku)
Waldemar Komorowski, [i]Rozwój urbanistyczno - architektoniczny Krakowa intra muros w w czasach nowożytnych
Jacek Laberschek, Rozwój przestrzenny krakowskiego zespołu osadniczego extra muros XIII - XVIII wieku
Bogusław Krasnowolski, Lokacje i rozwój Krakowa, Kazimierza i Okołu. Problematyka rozwiązań urbanistycznych
Zbigniew Beiersdorf, Kleparz
Zdzisław Noga, Rola samorządu w rozwoju miasta w XIII - XVIII wieku
Halina Rojkowska, Waldemar Niewalda, Mury obronne Krakowa do czasu ich wyburzenia
Jarosław Żółciak, Rozwój przestrzenny Podgórza
Jan M. Małecki, Rozwój czy zastój? Kraków w latach 1796 - 1866
Jacek Purchla, Rozwój przestrzenny, urbanistyczny i architektoniczny Krakowa doby autonomii galicyjskiej i Drugiej Rzeczypospolitej
Elżbieta Firlet, Zmiany przestrzenno - urbanistyczne Krakowa w latach 1939 - 2006
Jacek Salwiński, Powstanie i rozwój Nowej Huty w drugiej połowie XX wieku
Krzysztof Zamorski, Rozwój demograficzny Krakowa w ciągu wieków