Indeks odchudzicsieKatowice Łagiewniki KościółKarolina Zającudodziny gwiazd muzycznychpuławska AgencjaKatarzyna PabichKaukaz wyprawyKazik Na Żywo Mp3kara fairKawasaki ZZR 1100 kupięPuzzle z zespołem Tokio Hotel
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ninue.xlx.pl
  •  

    odchudzicsie

    dośc interesujace, bardzo dobrze że redaktorzyna nie wyraża opinii..

    Jak wyglądałby Kraków, gdyby nie wybuch wojny niemiecko-sowieckiej?
    Hitlerowcy po niespełna rocznych pracach mieli gotowy kompletny plan
    przebudowy Krakowa, włącznie z gigantyczną dzielnicą rządowąna Dębnikach
    i nowym systemem komunikacyjnym. Autorem był niemiecki modernista Hubert
    Ritter, jeden z najwybitniejszych architektów tamtej doby. Do tego
    nieznanego w Polsce dzieła dotarł podczas badań w ramach stypendium
    Fundacji Humboldta prof. Jacek Purchla.
    więcej:
    [url]http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798,3021101.html[/url]

    aha gdyby ktoś był zainteresowany:
    mapka krakowa z XIX wieku.
    [url]http://www.daniec.org/mapa/krakow.gif[/url]

    gdyby ktoś miał z okresu między wojennego, niech da znać ;)

    --
    pozdr.
    -------
    Paweł



    Użytkownik Paweł napisał:
    [color=blue]
    > dośc interesujace, bardzo dobrze że redaktorzyna nie wyraża opinii.
    >
    > Jak wyglądałby Kraków, gdyby nie wybuch wojny niemiecko-sowieckiej?
    > Hitlerowcy po niespełna rocznych pracach mieli gotowy kompletny plan
    > przebudowy Krakowa, włącznie z gigantyczną dzielnicą rządową na
    > Dębnikach i nowym systemem komunikacyjnym. Autorem był niemiecki
    > modernista Hubert Ritter, jeden z najwybitniejszych architektów tamtej
    > doby. Do tego nieznanego w Polsce dzieła dotarł podczas badań w ramach
    > stypendium Fundacji Humboldta prof. Jacek Purchla.
    > więcej:
    > [url]http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798,3021101.html[/url][/color]

    Mniam:
    przesunięcie kolei na wschód i domknięcie drugiej obwodnicy z
    wykorzystaniem terenów pokolejowych.

    I po co żeśmy tę wojnę wygrywali? ;)))

    pzdr

    TRad



    Wiecej o tych kanalarskich planach napisał Jacek Purchla, w książce "Kraków - prowincja czy metropolia?", Kraków 1996 (jest dostepna w bibliotekach). Ustawy, o których pisze CK Tiger, zostały uchwalone w czerwcu 1901 r. z inicjatywy ówczesnego premiera Austrii, Ernsta von Koerbera (pisze sie przez o umlaut, ale ja nie wiem jak tutaj napisać taką literkę). Wg Purchli system nowych dróg wodnych miał powstać - według pierwotnych założeń! w ciągu 20 lat, za sumę absolutnie astronomiczną - 1 miliard koron (dla porównania, twierdza krakowska kosztowała zapewne ok. 100 - 120 milionów, wydanych w ciągu 70 lat jej istnienia i budowy).

    Nota bene - ustawa koerberowska była właściwym powodem podjęcia starań władz Krakowa o rozszerzenie granic administracyjnych miasta. Powód był bardzo prosty - planowany port rzeczny musiał powstać w Płaszowie, bo w krakowie nie było dlań miejsca (Wisła stanowiła wtedy południową graicę miasta, na odcinku od Mostu Dębnickiego po mniej więcej most kolejowy linii lwowskiej). Port nie powstawałby wiec w Krakowie, ale poza nim... Na to władze miasta nie mogły sobie pozwolić. 6 lutego 1902 r. wiceprezydent Leo po raz pierwszy podniósł na posiedzeniu komisji Rady Miasta ds. kanału sprawe przyłączenia okolicznych gmin do Krakowa - ze względu na budowę portu. Komisja zdecydowała traktować łązcnie sprawy budowy portu, kanału i rozszerzenia granic miasta, a Leo został mianowany referentem sprawy.
    I tak się zaczęło...

    A wracajac do tematu - nowe drogi wodne zaczeto budować, oprócz wzmiankowanych wyżej bulwarów wiślanych w Krakowie, pojedyńczego basenu portowego w Płaszowie dokonano też kompleksowej regulacji Wisły i jej dopływów, m. in. przełożono koryto Rudawy (co nota bene sfinansowało miasto) przekopując nowe koryto z ujściem koło Norbertanek na Salwatorze, wykonano też obwałowanie rzeki na odcinku od Oświęcimia do Krakowa. Na ile usypane wtedy wały sięgały w dół rzeki, poniżej miasta, tego nie wiem. Faktem jest, że po początkowym entuzjaźmie przyszło po kilku latach zniechęcenie wywołane gigantycznymi kosztami inwestycji, które w realu znacznie przekraczały ów preliminowany pierwotnie miliard. Do tego doszły różne "przeklęte błazeństwa na Bałkanach", czyli okoliczności polityczne i napięcia międzynarodowe, które nigdy nie sprzyjają programom inwestycyjnym, zwłaszcza tak wielkim, oraz - o ile dobrze pamiętam - opór kolejarzy: przedsiebiorstwa kolejowe poczuły się zagrożone w swych interesach i starały się sabotować budowę kanałów (ale to ostatnie trzeba sprawdzić u Purchli, bo - jak mówię - piszę z głowy i mogę się mylić).



    Niniejszym informuję , że ukazał się podwójnie jubilejuszowy 150 tom "Biblioteki Krakowskiej" pt. "Nowe studia nad rozwojem miasta", a w nim artykuł popełniony przez członka i sympatyków Rawelinu, znaczy się Korbola, mnie oraz J&K Wielgusów, pt. "Obronność Krakowa XIX i XX w. jako element rozwoju miasta. Zarys tematyki'.
    Tom jest 930 stronicową cegłą, ma 500 egz. nakładu i w dniu wejścia na rynek, na promocji, kosztował 60 zeta. Jest do nabycia loco Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, ul. św. Jana 12. I chyba nigdzie ingdziej.



    Niestety, tom był przygotowany na chybcika (żeby zdążyć przed końcem roku) i to mu nie wyszło na zdrowie - wydawca mimo starannej odautorskiej korekty naszego artykułu nie zdążył uwzględnić wynikających z niej zmian. Prawdopodobnie stało się tak dlatego, że korektę robiliśmy na szczotce (nie chcieli elektronicznie) i potem w wydawnictwie nie zdążyli nanieść wszystkiego (artykuł ma 84 strony), doszli gdzieś do jednej trzeciej. Dlatego drugie dwie trzecie trochę cierpią stylistycznie i miejscami są niespójne, jak to bywa przy niedopieszczonej kosmetycznie pracy zbiorowej.

    Tytuły pozostałych artykułów:
    Michał Niezabitowski, Geografia a historia Krakowa. Warunki naturalne rozwoju Krakowa
    Janusz Firlet, Zbigniew Pianowski, Wawel do roku 1300
    Ryszard Skowron, Przemiany w zabudowie miasteczka wawelskiego w okresie od XIV do XX wieku
    Kazimierz Radwański, Kraków przedchrześcijański
    Jerzy Wyrozumski, Lokacja czy lokacje Krakowa na prawie niemieckim?
    Waldemar Komorowski, Rozwój urbanistyczno - architektoniczny Krakowa intra muros w średniowieczu (od połowy XIV wieku)
    Waldemar Komorowski, [i]Rozwój urbanistyczno - architektoniczny Krakowa intra muros w w czasach nowożytnych
    Jacek Laberschek, Rozwój przestrzenny krakowskiego zespołu osadniczego extra muros XIII - XVIII wieku
    Bogusław Krasnowolski, Lokacje i rozwój Krakowa, Kazimierza i Okołu. Problematyka rozwiązań urbanistycznych
    Zbigniew Beiersdorf, Kleparz
    Zdzisław Noga, Rola samorządu w rozwoju miasta w XIII - XVIII wieku
    Halina Rojkowska, Waldemar Niewalda, Mury obronne Krakowa do czasu ich wyburzenia
    Jarosław Żółciak, Rozwój przestrzenny Podgórza
    Jan M. Małecki, Rozwój czy zastój? Kraków w latach 1796 - 1866
    Jacek Purchla, Rozwój przestrzenny, urbanistyczny i architektoniczny Krakowa doby autonomii galicyjskiej i Drugiej Rzeczypospolitej
    Elżbieta Firlet, Zmiany przestrzenno - urbanistyczne Krakowa w latach 1939 - 2006
    Jacek Salwiński, Powstanie i rozwój Nowej Huty w drugiej połowie XX wieku
    Krzysztof Zamorski, Rozwój demograficzny Krakowa w ciągu wieków

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • frania1320.xlx.pl
  •