Indeks odchudzicsieKazimierz Wielki dlaczego nazwany WielkimKazimierz Dolny is place placeKazimierz Wielki dlaczego został nazwany WielkimKazimierz Wierzynski Gdzie nie posieja mnieKazimierz Dolny okolice noclegiKazimierz Dolny plan miastaKazimierz Marcinkiewicz Rada GabinetowaKazimiera Szczuka Forum GazetaKazimiera Iłłakowiczówna Matka BoskaKazimierz Wielki i jego porażki
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  •  

    odchudzicsie

    reżyseria - Andrzej Jarski

    Obsada:
    Narrator - Krzysztof Kolberger
    Stanisław Wokulski - Krzysztof Gosztyła
    Izabela Łęcka - Izabela Bukowska
    Ignacy Rzecki - Stanisław Brudny
    Tomasz Łęcki - Ignacy Gogolewski
    hr. Joanna Karolowa - Mirosława Dubrawska
    prezesowa Zasławska - Zofia Rysiówna
    baron Krzeszowski - Włodzimierz Press
    baronowa Krzeszowska - Joanna Jędryka
    Helena Stawska - Halina Łabonarska
    Jadwiga Misiewiczowa - Danuta Szaflarska
    rządca Wirski - Witold Pyrkosz
    Wirska - Irena Kownas
    Kazimiera Wąsowska - Grażyna Barszczewska
    Julian Ochocki - Andrzej Ferenc
    dr Michał Szuman - Wieńczysław Gliński
    książę - Michał Pawlicki
    Maruszewicz - Henryk Łapiński
    radca Węgrowicz - Krzysztof Kumor
    ajent Szprot - Jerzy Karaszkiewicz
    Węgiełek - Łukasz Lewandowski
    stary Szlangbaum - Eugeniusz Robaczewski
    sędzia - Zdzisław Salaburski
    wozak Wysocki - Paweł Kleszcz
    subiekt Klejn - Jacek Sołtysiak
    subiekt Lisiecki - Michał Zieliński
    subiekt Mraczewski - Jacek Rozenek
    Kazimierz Starski - Robert Tondera (?)
    oraz:
    Włodzimierz Bednarski
    Celina Mencner
    Wacław Szklarski



    Być może masz talent literacki. Spróbuj! My Ci pomożemy zabłysnąć. Fundacja Literacka im. Agnieszki Bartol wspólnie z Powiatową i Miejską Biblioteką Publiczną im. Pantaleona Szumana w Pile zapraszają młodych twórców słowa do udziału w IX Ogólnopolskim Konkursie Literackim imienia Agnieszki Bartol dla dzieci i młodzieży "Ja i mój świat". Prace można nadsyłać do 15 czerwca 2007.

    Honorowy patronat nad konkursem objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski, Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak, Starosta Pilski Tomasz Bugajski i Prezydent Miasta Piły Zbigniew Kosmatka.
    Nasz konkurs adresujemy do dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

    W czym możesz spróbować swoich sił?

    Zgłoś do konkursu 5 do 10 wierszy lub opowiadanie (do 5 stron) albo bajkę. Jeśli zechcesz, możesz nadesłać zarówno wiersze jak i prozę..

    Hasłem konkursu jest "Ja i mój świat". Tym światem może być dom rodzinny, szkoła, przyjaciele i koledzy, twoja dziewczyna lub twój chłopak, a nawet ... kosmos. Daj upust swej wyobraźni!

    Napisany utwór (utwory) podpisz imieniem i nazwiskiem, podaj też swój wiek, adres prywatny i nazwę szkoły.

    Utwory konkursowe, napisane na maszynie, komputerze lub w starannym rękopisie, w trzech egzemplarzach, wyślij pod adresem: Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna im. P. Szumana, ul. Buczka 14, 64 - 920 Piła, tel. (067) 351 - 79 - 03.

    Napisz na kopercie: Konkurs Literacki im. A. Bartol.

    Zrób to w terminie do 15 czerwca 2007 roku. .

    Twój utwór (utwory) oceni jury, w skład którego wejdą popularni autorzy książek dla dzieci i młodzieży: prozaicy i poeci.

    Jury oceni nadesłane utwory w dwóch grupach wieku autorów: do 15 lat i powyżej 15 lat.

    Uroczyste podsumowanie konkursu odbędzie się 28 września 2007 roku. Uroczystości towarzyszyć będzie koncert literacko-muzyczny i warsztaty literackie.

    Czym chcemy wynagrodzić Twój talent i pracę?
    Na laureatów czekają „złote pióra”, jednorazowe stypendia artystyczne i nagrody rzeczowe, o łącznej wysokości 5.000 zł. Ponadto zostaną przyznane dwie nagrody specjalne: im. Agnieszki Bartol i im. poznańskiej poetki Emilii Waśniowskiej.
    O podziale nagród decyduje jury.

    Wszystkie prace, które wpłyną na konkurs, staną się własnością Fundacji Literackiej im. A. Bartol w Pile. Nie będziemy ich zwracać. Zachowaj więc sobie ich kopie. Najlepsze utwory zamierzamy wydać w formie książkowej.

    Przedsięwzięcie dofinansowane ze środków: Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu, Gminy Piła, Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu.

    Fundacja Literacka im. Agnieszki Bartol
    645-920 Piła, ul. Tetmajera 30/8
    tel.: 067 213 24 92, faks: 067 213 24 92
    e-mail: fundacja_agnieszki@wp.pl



    HISTORIA MYŚLI PEDAGOGICZNEJ
    8.11.2010
    III. Wychowanie w okresie średniowiecza
    Ekonomiczne i społeczne stosunki feudalne jako podłoże wychowania średniowiecznego.
    Działalność oświatowa Karola Wielkiego.
    Szkoły druidów irlandzkich.
    Szkoły klasztorne, katedralne, kolegiackie i parafialne - ich organizacja, treści i metody nauczania.
    Uniwersytety.
    Wychowanie stanowe: rycerskie i rzemieślnicze.

    15.11.2010
    IV. Idee pedagogiczne humanizmu
    Odrodzenie - główne idee epoki.
    Wpływ humanizmu na praktykę pedagogiczną.
    Poglądy pedagogiczne: Erazma z Rotterdamu, Tomasza Morusa, Jana Ludwika Vivesa; Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Szymona Marycjusza, Erazma Glicznera - Skrzetuskiego, Sebastiana Petrycego.

    22.11.2010
    V. Szkolnictwo w okresie reformacji i kontrreformacji. Wychowanie w XVII-XVIII w.
    Reformacja i jej wpływ na szkolnictwo.
    Szkolnictwo różnowiercze w Polsce.
    Szkoły jezuickie, ich organizacja, program i metody nauczania.
    System szkolny i poglądy pedagogiczne Jana Amosa Komeńskiego.
    John Locke jako wyraziciel nowych poglądów w dziedzinie wychowania.
    Poglądy pedagogiczne Jana Jakuba Rousseau.

    29.11.2010
    VI. Europejska myśl pedagogiczna XVIII – XIX wieku
    Poglądy pedagogiczne socjalistów utopijnych: Karola Fouriera, Henryka Saint - Simona, Roberta Owena.
    Jan Henryk Pestalozzi, jego życie, działalność, dzieła pedagogiczne.
    Poglądy Adolfa Diesterwega.
    Fryderyk FrĂśbel i jego wychowanie przedszkolne.
    Pedagogika filozoficzna Jana Fryderyka Herbarta.
    Pedagogika pozytywistyczna Herberta Spencera.

    6.12.2010
    VII. Oświata i wychowanie w XVIII wieku. Komisja Edukacji Narodowej
    Charakterystyka szkolnictwa w czasach saskich w Polsce.
    Kolegium teatynów w Warszawie.
    Szkoła Rycerska Stanisława Leszczyńskiego w Luneville.
    Działalność pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Collegium Nobilium – cele, organizacja, program kształcenia.
    Akademia Szlachecka Korpusu Kadetów w Warszawie /Szkoła Rycerska księcia Adama Czartoryskiego/.
    Powstanie i zamierzenia KEN.
    Etapy działalności KEN.
    Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych.
    Znaczenie KEN w dziejach Polski i historii wychowania.

    13.12.2010
    VIII. Szkolnictwo w Księstwie Warszawskim i w Królestwie Polskim oraz oświata polska w zaborze rosyjskim
    Organizacja szkolnictwa w Księstwie Warszawskim.
    Powołanie Izby Edukacyjnej.
    Szkolnictwo w Królestwie Polskim do powstania listopadowego.
    Założenie Uniwersytetu Warszawskiego.
    Sytuacja edukacyjna po upadku powstania listopadowego.
    Reforma Aleksandra Wielopolskiego.
    Sytuacja szkolnictwa w Królestwie Polskim pod koniec XIX w.
    Poglądy pedagogiczne: Stanisława Kostki Potockiego, Stanisława Staszica, Jana Władysława Dawida, Stanisława Karpowicza.
    Polityka oświatowa Rosji w początkach XIX w.
    Liceum Krzemienieckie.
    Uniwersytet Wileński.
    Program oświatowy Tadeusza Czackiego i Hugo Kołłątaja.
    Prywatna i tajna oświata polska w walce z rusyfikacją.

    20.12.2010
    IX. Sytuacja oświaty polskiej w zaborze pruskim i w zaborze austriackim
    Oświata polska na Śląsku.
    Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.
    Królewskie Liceum Warszawskie.
    Oświata w Wielkim Księstwie Poznańskim.
    Polityka oświatowa w okresie rządów Ottona Bismarcka.
    Losy szkolnictwa elementarnego, średniego, żeńskiego, zawodowego; tajne organizacje młodzieżowe. Strajki szkolne.
    Poglądy pedagogiczne: Augusta Cieszkowskiego, Karola Libelta, Bronisława Trentowskiego i Ewarysta Estkowskiego.
    Oświata polska w Galicji.
    Reformy szkolnictwa ludowego.
    Rozwój szkolnictwa średniego i wyższego.
    Oświata polska w Wolnym Mieście Krakowie:
    Szkolnictwo w Galicji w okresie autonomii.
    Działalność Józefa Dietla.
    Utworzenie Rady Szkolnej Krajowej.

    3.01.2011
    X. Oświata i wychowanie w Drugiej Rzeczypospolitej
    Stan oświaty polskiej po odzyskaniu niepodległości.
    Program oświatowy Ksawerego Praussa i Sejm Nauczycielski z 1919 r.
    Projekty reform szkolnych do 1932 r.
    Ustawa o ustroju szkolnictwa z 11 marca 1932 r.
    Ideały wychowawcze II Rzeczypospolitej /wychowanie narodowe, państwowe/.
    Polska myśl pedagogiczna i jej przedstawiciele: Bogdan Nawroczyński, Lucjan Zarzecki, Kazimierz Sośnicki, Janusz Korczak, Zygmunt Mysłakowski, Helena Radlińska.

    10.01.2011
    KOLOKWIUM
    17.01.2011
    XI. Oświata polska w czasie wojny i szkolnictwo po II wojnie światowej
    Polityka oświatowa okupanta.
    Szkolnictwo jawne w Polsce w okresie okupacji.
    Organizacja i zasięg tajnego nauczania.
    Organizacja szkolnictwa w Polsce Ludowej.
    Przedstawiciele myśli pedagogicznej: Stefan Szuman, Aleksander Kamiński, Bogdan Suchodolski, Łukasz Kurdybacha, Ryszard Wroczyński.

    24.01.2011
    ZALICZENIE



    Przypominam, że jutro jest sprawdzian z "lalki". Jeżeli ktoś uważa, że mu się przyda, to proszę bardzo

    Czas akcji w „Lalce” Bolesława Prusa.
    Akcja toczy się w latach 1878 – 79. Czas akcji równa się czasowi narracji.

    Losy Wokulskiego:
     Wokulski wywodzi się ze zubożałej szlachty
     Uczęszczał do Szkoły Głównej w Warszawie, wydział matematyczno – fizyczny. Nie skończył szkoły, ponieważ wybuchło powstanie, wziął w nim udział
     Został zesłany na Sybir, gdzie poznał środowisko naukowe
     Powrócił do kraju i ożenił się w Małgorzatą Mincel
     Wyjechał na wojnę turecko – rosyjską, zarobił 300 tysięcy rubli. 10 – krotnie pomnożył majątek
     Stanisław pomagał biednym ludziom (Wysocki, jego brat, Maria – nierządnica)
     Wyjeżdża do Paryża. Wacha się czy pozostać i poświęcić się nauce, czy wrócić Izabeli.
     Zaręczyny z Izabelą
     W wyniku nieszczęśliwej miłości i zerwanych zaręczyn postanawia popełnić samobójstwo

    Wokulski – romantyk czy pozytywista?

    Romantyk Pozytywista
     Miłość do Izabeli (szalona, maniakalna, gotowa na wszystko)
     Udział w powstaniu (patriotyzm)
     Niepewność dalszych losów  Studia (przedmioty ścisłe), działalność naukowa
     Posiada zmysł handlowy
     Kieruje się rozumem, działa racjonalnie
     Praca u podstaw, praca organiczna
     Pomaga biednym

    Warstwy społeczne w „Lalce”

    Arystokracja – jest przedstawione w dużej mierze w świetle negatywnym. Są to ludzie obłudni, zapatrzeni w siebie. Uważają się za lepszą rasę. Żyją w zepsuciu moralnym – są próżni. Organizują kwestę na rzecz biednych, nie po to, aby im pomóc, ale po to, aby się pokazać.
    W arystokracji Prus przedstawił 3 pozytywne postaci: prezesowa Zasławska – chce pomóc biednym, wybudować czworaki, dom spokojnej starości; Julian Ochocki – dystansuje się od swojej grupy społecznej. Pragnie poświecić się nauce. Książę – dostrzega problemy społeczne, interesuje się dobrem kraju, chociaż uważa swoją klasę społeczną za ważniejszą.

    Przedstawiciele – Tomasz Łęcki, Izabela, Krzeszowscy, hrabina Karolowa, książę, prezesowa Zasławska, Ochocki, baron Dalski, hrabia Liciński, Kazimierz Starski, Wąsowska

    Szlachta ziemiańska – najmniej szczegółowo opisana grupa społeczna. Reprezentantem jest Wirski – dozorca w kamienicy Łęckich. Jest przedstawicielem szlachty, która straciła cały swój majątek. Nie interesuje się życiem społecznym i politycznym, ogarnięty rezygnacją.

    Mieszczaństwo – warstwa bardzo podzielona. Znajdziemy Polaków, Żydów, Niemców, studentów, kupców, intelektualistów. Pozbawieni energii, chęci do przedsiębiorczego działania. W przypadku, gdy jeden z nich osiągnie sukces, jak na przykład Wokulski, reszta uważa go za wariata. Mieszczaństwo nie chce ze sobą współpracować i nie chce pracować.

    Lud – warstwa najuboższa, pozbawiona możliwości rozwoju. Całemu społeczeństwu można przypisać następujące cechy: samodestrukcja, brak jedności, bardzo duże różnice społeczne, popadanie w skrajność, beznadzieja, brak ratunku dla tego społeczeństwa.

    Przedstawiciele – Wysoccy, Maria

    Trzy pokolenia idealistów polskich

    Tradycje pozytywistyczne:
     Praca organiczna
    - Wokulski – spółka handlowa
    - Ochocki – wynalazki, rozwój nauki
    - Szuman – rozwój nauki
    - Geist – rozwój nauki, nauki przyrodnicze
    - prezesowa Zasławska – rozwija rolnictwo, chce wybudować cukrownię i czworaki
    - Rzecki – dba sklep, rozwój handlu
     Praca u podstaw
    - prezesowa Zasławska – czworaki, chce wybudować dom spokojnej starości
    - Wokulski – pomoc Marii, Wysockim
     Emancypacja kobiet
    - Wąsowska
    - Stawska – pracuje sama na utrzymanie matki i córki (lekcje angielskiego, gry na pianinie)
    - Baronowa Krzeszowska – utrzymuje męża, dba o dom
    - prezesowa Zasławska – sama utrzymuje majątek

    Tradycje romantyczne:
     Rzecki – zwolennik Napoleona, wierzy, że Francja pomoże Polsce odzyskać niepodległość, brał udział w powstaniu listopadowym, Wiośnie Ludów, łączność dusz z Katzem, wyidealizowanie kobiet (Helena Stawska), uważa, że Wokulski poświęca się dla innych, anachroniczny do epoki (przestarzały), niepoważny marzyciel. IDEALISTA ROMANTYCZNY
     Prezesowa Zasławska – niespełniona miłość do stryja Wokulskiego
     Doktor Szuman – udział w powstaniu styczniowym, nauka lekarstwem na nieszczęśliwość miłość, próbował popełnić samobójstwo
     Julian Ochocki – marzyciel, kocha się w Łęckiej, poświęca się nauce. IDEALISTA POZYTYWISTYCZNY
     Wokulski – IDEALIST PRZEJŚCIOWY (pomiędzy Romankiem a pozytywistą)

    Powodzenia i miłej nauki .

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • frania1320.xlx.pl
  •