odchudzicsie
Łódzki Teatr Wielki bez pudła
30.07.2007
Cztery dni, od czwartku do niedzieli, z operą spędzili mieszkańcy czterech miast naszego województwa. Dzięki sfinansowaniu operowej podróży Teatru Wielkiego przez marszałka Włodzimierza Fisiaka, Łęczyca, Poddębice, Wieluń i Piotrków Trybunalski przeżyły wieczory pełne muzycznych emocji.
Artyści Teatru Wielkiego w Łęczycy wystąpili na zamkowym dziedzińcu. Pokazano operę komiczną Gaetano Donizettiego "Don Pasquale". Orkiestrą dyrygował Kazimierz Wiencek, a solistami byli: Małgorzata Kulińska, Kazimierz Kowalski, Andrzej Niemierowicz, Krzysztof Marciniak i Krzysztof Dyttus. Naturalna sceneria przydawała nastroju, a wykonawcom nie przeszkadzała niewielka scena i inne niż zazwyczaj usytuowanie orkiestry. Wartka akcja opery, popisy wokalne i wyraziste aktorstwo zachwyciły publiczność tak bardzo, że trudno było się rozstawać. Oklaski stojących widzów trwały bardzo długo.
Nie inaczej przebiegał wieczór w Poddębicach. Tutaj spektakl pokazano na tle frontonu poddębickiego zamku (wzniesionego w 1461 roku), a położonego w pięknym starym parku. Scena była maleńka, z trudem mieściła wszystkich wykonawców, ale to w niczym nie zakłóciło przebiegu przedstawienia.
Kazimierz Kowalski jako tytułowy Don Pasquale nie tylko śpiewał ekspresyjnie; fizycznie dwoił się i troił, lokując swego bohatera niemal równocześnie na scenie, pod nią i na wiszącym nad sceną balkonie. Gdy Kowalski się kłaniał, pełna entuzjazmu publiczność krzyczała: brawo! Widzom podobali się szczególnie w nastrojowym duecie Małgorzata Kulińska i Krzysztof Marciniak, a po karkołomnie trudnym duecie Pasquala i Malatesty (w tej roli znakomity Andrzej Niemierowicz) spektakl na długą chwilę przerwały zasłużone owacje.
- Jestem zachwycony - mówił Stanisław Olas, członek zarządu województwa łódzkiego. - Tak przedstawieniem, jak i liczbą przybyłych na to spotkanie ze sztuką widzów.
- Bez pudła, to niesamowite przeżycie, nigdy nie byłem w operze, i teraz już wiem, że to był błąd - powiedział "Dziennikowi Łódzkiemu" siedemnastoletni Maciek, który na spektakl trafił przypadkiem, skracając sobie drogę przez park. - Jestem pod wrażeniem muzyki, pięknego śpiewania, kostiumów. Tylko jak pojechać do teatru do Łodzi i wrócić do domu? To jest problem, jak się nie ma samochodu, a większość przecież nie ma.
Do Wielunia i Piotrkowa Trybunalskiego artyści przyjechali z koncertem "W krainie opery, operetki i musicalu". Do solistów dołączyli: Agnieszka Makówka, Dorota Wójcik, Andrzej Jurkiewicz, Zenon Kowalski oraz artyści chóru.
W repertuarze koncertów znalazły się największe operowe hity z Habanerą i kupletami toreadora z "Carmen" Georgesa Bizeta oraz arią Kalafa "Nessun dorma" z "Turandot" Giacoma Pucciniego na czele. Były piosenki ze "Skrzypka na dachu" Jarry'ego Bocka, z "My Fair Lady" Frederica Loewego, arie z "Barona cygańskiego", "Zemsty nietoperza" Jana Straussa i uwielbiany przez publiczność chór "Va pensiero" z "Nabucca" Giuseppe Verdiego.
Wieluński koncert nabierał rumieńców z minuty na minutę, wraz ze wzrastającą liczbą widzów. Gdy koncert się zaczynał, o godz. 16, na rynku nie było więcej niż dwieście osób. Gdy się kończył - było już około dwóch tysięcy. Pierwszym bisem była wykonana przez Agnieszkę Makówkę Habanera (trzecia w kolejności programu), później bisowano mniej więcej co drugi utwór, a było ich w sumie blisko dwadzieścia.
- To było wielkie przeżycie - mówił z estrady Mieczysław Majcher, burmistrz Wielunia. - Dziękuję marszałkowi, że zasponsorował nas i mogliśmy zaprosić Teatr Wielki, mam nadzieję, że niebawem znów do nas przyjedziecie.
Te słowa burmistrza mieszkańcy nagrodzili spontanicznie brawami.
Piotrkowski koncert zaplanowano w tamtejszym amfiteatrze. Kazimierz Kowalski nie ukrywał zadowolenia. - Kiedy widzę i słyszę, jak widzowie przyjmują nasze przedstawienie i koncerty, jestem przekonany o słuszności naszych poczynań. Opera jest gatunkiem sztuki, którego nie da się nie kochać. Trzeba go tylko poznać. Ta inicjatywa marszałka była dla nas wyzwaniem, ale widzowie potwierdzili, że nasza praca i idea były jak najlepsze. Z chęcią odwiedzimy wszystkie miasta naszego regionu, który, co mieliśmy okazję zauważyć, bardzo ostatnio wypiękniał - mówił.
Na spektakle do łódzkiej siedziby Teatr Wielki w Łodzi zaprasza od końca września.
Michał Lenarciński - Dziennik Łódzki
Wielki ma się zmienić
17.03.2009
- Pragniemy, aby widz miał poczucie, że co dzień uczestniczy w święcie - mówił Marek Szyjko, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego w Łodzi, na wczorajszej konferencji prasowej. To poczucie w widzu ma budować repertuar opery na następny sezon oraz jej nowy wizerunek.
A o sezonie 2009/2010 w operze wiadomo już prawie wszystko. Teatr Wielki przygotował wydawnictwo ze szczegółowym kalendarium od września do czerwca.
- Kolejny sezon będzie konsekwencją zmian, które chcemy w teatrze wprowadzać - wyjaśnił Marek Szyjko. - Ich zamysł dobrze oddaje ankieta, którą przeprowadziliśmy wśród widzów. Wynikało z niej, że 30 procent z nich chciałoby, aby w repertuarze naszej opery było więcej baletów, 25 procent chce więcej musicali, 20 procent oper, a tylko 8 procent domaga się więcej operetek.
Nowy sezon rozpocznie zatem 19 września koncertowa wersja "Toski" Pucciniego w wykonaniu artystów Teatru Wielkiego i zaproszonych gości, pod batutą Jacka Kasprzyka. Jeszcze w tym samym miesiącu na scenie łódzkiej opery zagości musical - "My Fair Lady" Fredericka Loewe z librettem Alana J. Lernera, którego premiera zapowiadana jest na 26 września. Widowisko reżyseruje Wojciech Kępczyński, twórca wielu znakomicie przyjętych przez widzów inscenizacji musicali w Teatrze Roma w Warszawie. Kierownictwo muzyczne sprawuje Maciej Pawłowski, dekoracje przygotowuje Waldemar Zawodziński, kostiumy - Maria Balcerek, a choreografię - Sebastian Gonciarz.
10 listopada po raz pierwszy w łódzkiej operze zabrzmi Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego, pod dyrekcją samego kompozytora.
12 grudnia zaś premiera opery "Juliusz Cezar" Georga Friedricha Haendla (także po raz pierwszy w operze w Łodzi). Premiera niecodzienna, bo przygotowywana przez Teatr Wielki wespół z łódzkimi uczelniami artystycznymi: Akademią Sztuk Pięknych, Akademią Muzyczną oraz Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną. Kierownictwo muzyczne sprawuje Paul Esswood, reżyseruje Artur Stefanowicz, a autorką scenografii jest Ewa Bloom-Kwiatkowska.
W nowy, 2010 rok, wkroczymy 23 stycznia premierą słynnego baletu Sergiusza Prokofiewa "Romeo i Julia" w choreografii Jerzego Makarowskiego, ze scenografią Ryszarda Kai i pod dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego, kierownika muzycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.
6 marca Teatr Wielki ma zamiar zaprosić na jeszcze nieprezentowaną w łódzkiej operze "Rusałkę" Antoniego Dworzaka w reżyserii Tomasza Cyza, scenografii Borisa F. Kudlicki i pod dyrygenturą Łukasza Borowicza. 8 maja będziemy mieli okazję uczestniczyć w polskiej prapremierze amerykańskiego baletu "Contact", którego reżyserem i choreografem jest Susan Stroman, a autorem libretta - John Weidman. I w końcu na 12 czerwca (choć uwzględniono też drugi termin - 25 września 2010) zaplanowano światową prapremierę pisanej specjalnie dla łódzkiego teatru opery "Kochankowie z klasztoru Valdemosa", opowiadającej o związku Fryderyka Chopina i George Sand. Muzykę komponuje Marta Ptaszyńska, a libretto pisze Jakub Roszkowski. Reżyserii podjął się Grzegorz Wiśniewski, a kierownictwa muzycznego - Paweł Przytocki.
Zanim jednak nastanie nowy sezon, w Teatrze Wielkim zagoszczą dwa wielkie wydarzenia. Od 6 maja do 2 czerwca trwać będą XX Łódzkie Spotkania Baletowe. Główny program zagości na scenie Teatru Wielkiego, ale po raz pierwszy festiwalowe imprezy będą odbywać się także w Filharmonii Łódzkiej (koncert "Let's Dance Chopin" pod dyrekcją Pawła Przytockiego i Janusza Stokłosy), Muzeum Kinematografii (przegląd "Taniec i film") oraz ms2 (performance taneczny Zorki Wollny).
Największą gwiazdą spotkań ma być Michaił Barysznikow, który przyjedzie do Łodzi z programem przygotowanym z Aną Laguną. Festiwal otworzy tradycyjnie premiera baletu łódzkiego TW - "Jezioro łabędzie" pod dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego. Poza tym zobaczymy zespoły: Nederlands Dans Theater II, Narodni Divadlo Balet, Kibbutz Contemporary Dance Company, Pietragalla Compagnie, Wayne McGregor/Random Dance, Polski Teatr Tańca i Compania Antonio Gades. Bilety od 30 do 80 zł. Szkoda tylko, że ten znakomity program zapowiada tak okropny plakat, uciekający się, dla taniego chwytu, do deformacji tancerzy i samego tańca...
Drugim wydarzeniem będzie występ 8 czerwca Placido Domingo. Artysta ma przebywać w Łodzi od 6 do 9 czerwca, a bilety na jego koncert mają kosztować 500-800 zł (ledwie sześćset z nich i sto wejściówek po 100 zł ma trafić do sprzedaży).
- Ze względu na remont placu Dąbrowskiego zamierzamy transmitować koncert na ekranie zawieszonym na łączniku nad ulicą Sterlinga w stronę Narutowicza - dodał Marek Szyjko. Kajus Augustyniak, rzecznik prezydenta Łodzi, mówi zaś, że: - Specjalnie na dni wizyty i koncertu Domingo remont będzie przerwany i udostępnimy plac organizatorom występu.
Marek Szyjko twierdzi, że plany opery zostały zaakceptowane od strony finansowej przez Urząd Marszałkowski w Łodzi.
- Szkoda tylko, że przez niewpisanie przed kilku laty Teatru Wielkiego na listę instytucji współfinansowanych przez ministerstwo kultury, mimo że zabiegało o to samo ministerstwo, teatr stracił od 14 do 16 milionów złotych - podsumował dyrektor.
Łódzkie Spotkania Baletowe 2009 i Rada Teatru
Program Łódzkich Spotkań Baletowych 2009 w Teatrze Wielkim:
• 9 i 10 maja - "Jezioro łabędzie" chor. Giorgio Madia; Teatr Wielki w Łodzi
• 13 i 14 maja - "27'52''" chor. Jiri Kylian, "Subject To Change" chor. Lightfoot/Leon, "Gods And Dogs" chor. Jiri Kylian; Nederlands Dans Theater II
• 16 i 17 maja - "Romeo i Julia", dyr. Sergej Poluektov; Narodni Divadlo Balet
• 20 i 21 maja - Three Solos And A Duet: "Valse-Fantasie" chor. Alexei Ratmansky, "Solo For Two" chor. Mats Ek, "Years Later" chor. Benjamin Millepied, "Place" chor. Mats Ek; Michaił Barysznikow, Ana Laguna
• 23 maja - "Ekodoom"; Kibbutz Contemporary Dance Company
• 24 maja - "Upon Reaching The Sun"; Kibbutz Contemporary Dance Company
• 26 i 27 maja - "Marco Polo"; Pietragalla Compagnie
• 30 maja - "Entity"; Wayne McGregor/Random Dance
• 31 maja - "Carpe diem"; Polski Teatr Tańca
• 2 czerwca - "Carmen"; Compania Antonio Gades
Zawiązano również Radę Artystyczną Teatru Wielkiego w Łodzi w składzie:
• Maria Kornatowska, krytyk filmowy, wykładowca filmówki
• Małgorzata Walewska, śpiewaczka
• Ewa Wycichowska, tancerka, choreograf
• Kazimierz Kord, dyrygent
• Andrzej Kreutz-Majewski, scenograf, malarz
Dariusz Pawłowski - POLSKA Dziennik Łódzki