odchudzicsie
Misterium paschalne wyrażone jest przez rozbłysk światła ukazującego się w ciemnościach - to symbol zmartwychwstania z grzechu i śmierci.
Paschał zapalany jest od żywego ognia (jeśli to możliwe, skrzesanego z krzemienia - jest to symbol światła wychodzącego z rozsadzonego grobu; podobna jest też symbolika wielkanocnego jajka: ukryte w nim nowe życie rozsadza skorupę i wydobywa się z więzienia tego co skończone i doczesne).
tekst pochodzi z http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/25/5.htm
Sympozjum odbyło sie w Roku Jubileuszowym 2000
tekst jest autorstwa Biskupa Wacława Świerzawskiego
Niektórzy ojcowie stosują pewne elementy tego rytu, ale jak się to ma do zgodności z liturgią rzymską nie podejmuję się powiedzieć.
http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/25/13.htm
.
46. W celebracji liturgii kapłan i wierni świeccy spełniają wiele gestów. Są one złączone z wypowiadanymi modlitwami lub aklamacjami. Zalecony gest spełniają więc te osoby, które odmawiają daną modlitwę. Dlatego wszyscy biją się w piersi podczas aktu pokuty i wszyscy kłaniają się w odpowiednim momencie w czasie odmawiania Wyznania wiary, gdy wymawiają słowa: i za sprawą Ducha Świętego oraz czynią skłon głowy, gdy wymawiają razem imiona Trzech Osób Boskich, imię Jezusa, Najświętszej Maryi Panny oraz Świętego, na którego cześć odprawia się Mszę św. (OWMR 274). Natomiast tylko kapłan spełnia gesty, które są nakazane w czasie modlitwy eucharystycznej (w pierwszej modlitwie się kłania, na zakończenie modlitwy ofiarowania czyni znak krzyża na sobie, bije się w piersi, - na słowa Również nam, Twoim grzesznym sługom czynią to także koncelebransi [OWMR 222e, 224] - podnosi oczy w górę, we wszystkich modlitwach wyciąga ręce nad chlebem i winem w czasie epiklezy. W pierwszej modlitwie eucharystycznej wszyscy koncelebransi w odpowiednim momentach razem, kłaniają się, biją się w piersi i czynią znak krzyża. We wszystkich modlitwach eucharystycznych razem wyciągają ręce nad chlebem i winem w czasie epiklezy i konsekracji oraz rozkładają ręce, gdy wypowiadają słowa Modlitwy eucharystycznej.
Więcej o tym na http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/42/0.htm
Kwestia insygni została opisana w 30 numerze Anamnesis ( http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/30/7.htm ).
Zeby łatwiej było zapamiętać, można przyjąć podstawowe zasady:
1) gdy biskup pełni posługę typowo pasterską (głosi Słowo, błogosławi, udziela sakramentów - chrztu, bierzmowania, kapłaństwa, małżeństwa), a także kiedy podchodzi do ołtarza w procesji bądź od ołtarza (po mszy) odchodzi - wówczas występuje w mitrze i pastorale.
2) Gdy biskup siedzi na katedrze (np. gdy słucha Liturgii Słowa, przyjmuje dary), na ogół siedzi w mitrze.
3) gdy biskup stoi i, brzydko mówiąc, nic nie robi (tzn. nie prowadzi Credo bądź modl.wiernych, nie wykonuje żadnej z czynności przy ołtarzu, tylko np. słucha Ewangelii), wówczas stoi podpierając się pastorałem, za to bez mitry.
4) gdy biskup wykonuje jakieś "konkretne" (brzydkie słowo, zaraz puryści się oburzą;-) )czynności liturgiczne niewymienione wyżej (obrzędy wstępne, przygotowanie darów itp.), wówczas występuje bez mitry i pastorału
5) przez całą liturgię eucharystyczną i obrzędy komunii (od dialogu prefacyjnego do modl. pokomunijnej wyłącznie) biskup występuje z odkrytą głową - bez piuski.
he he, to mój pierwszy post na tym szacownym forum.
Bądźcie łaskawi dla mnie debiutanta;-)
pozdrawiam:)
ja bym polecił stronkę www.kkbids.episkopat.pl
tam raczej sa wszystkie dokumenty i rdziłbym się zaopatrzeć w nastepujace pozycje sa one opracowane na podstawie OWMR ale sa świtne
1 Katechizm służby litrugicznej
2. ceremoniał posług liturgicznych
3. OWMR
4. cierpliwość
Yeah MAM !! Nieomal mam ...
Podczas wypowiadania modlitwy eucharystycznej przez kapłana nie można wykonywać innych modlitw ani śpiewów, ani grać na instrumentach (z wyjątkiem akompaniamentu do odpowiedzi w dialogu prefacji, śpiewu "Święty," aklamacji po przeistoczeniu i odpowiedzi "Amen" po końcowej doksologii - por. RS nr 53-54).
tylko że to jest cytat z: Ks. Stanisław Czerwik, Potrzeba i główne myśli instrukcji "Redemptionis Sacramentum" O tym, co należy zachowywać, a czego unikać
w związku z Najświętszą Eucharystią (25 III 2004)?
za: http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/41/10.htm
Tylko że adwersarz może mi nadal zarzucić, że tekst mówi o śpiewaniu PODCZAS wypowiadania, a ten śpiew wykonywany przez chór jest w przerwach między słowami celebransa...
Oficjalne polskie tłumaczenie powyższego pisma Kongregacji Nauki Wiary skierowanego do wszystkich Przewodniczących Konferencji Episkopatów jest tu:
http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/36/6.htm
Pozdrawiam
Grzegorz Chrzanowski
to jak to będzie z "Ojcze nasz" my też wypowiadamy te słowa więc mamy podnosić ręce do góry
Jest to dokładnie uregulowane!!
W dokumencie:
Wskazania Episkopatu Polski po ogłoszeniu nowego wydania
Ogólnego wprowadzenia do Mszału Rzymskiego
http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/42/8.htm
czytamy:
32. Modlitwę Ojcze nasz z rękami rozłożonymi odmawiają tylko kapłani celebrujący i koncelebrujący.
Oglądałem dzisiaj w telewizji kawałek transmisji pielgrzymki Ojca Świętego do Niemiec, a konkretnie Eucharystię.
Mam jedno pytanko:
Czy podczas błogosławieństwa na koniec, wykonując znak krzyża czynimy pokłon?
ks. bp Stefan Cichy pisze na stronie KKBiDS:
Według Mszału rzymskiego pochylenie ma miejsce tylko podczas uroczystego błogosławieństwa oraz modlitwy nad ludem. Po wezwaniu diakona lub samego kapłana: Pochylcie głowy na błogosławieństwo, wierni skłaniają się na czas odmawianych trzech wezwań albo modlitwy. Potem w postawie wyprostowanej żegnają się znakiem krzyża.
http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/45/17.htm
Podczas dzisiejszej Eucharystii abp Marini - ceremoniarz papieski, czyniąc znak krzyża wykonał głęboki ukłon.
W końcu, który gest jest poprawny??
Aaa, ja oczywiście pomyliłam te Ważne Dokumenty.
Chodziło mi o Wskazania Episkopatu Polski po ogłoszeniu nowego wydania OWMR
i nawet wpiszę adres jeszcze raz, choć gdzieś ma Forum jest:
http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/42/0.htm
punkt 33. jasno precyzuje (wytłuszczenia moje):
33. Znakiem pokoju jest ukłon w stronę najbliżej stojących uczestników Mszy świętej lub podanie im ręki. Ten gest wykonuje się w milczeniu lub wypowiada słowa: Pokój Pański niech zawsze będzie z tobą albo: Pokój z tobą, na co przyjmujący odpowiada: Amen. Należy jednak zachować jednolitość znaku w danym zgromadzeniu (zob. OWMR 42). Nie wolno używać formuły: Pokój nam wszystkim. Kapłan może przekazać znak pokoju usługującym, zawsze jednak pozostaje w prezbiterium, aby nie zakłócać celebracji. Niech uczyni podobnie, to znaczy pozostanie w prezbiterium, jeśli dla słusznej przyczyny pragnie przekazać znak pokoju niektórym wiernym. Wypada, aby każdy z umiarem przekazywał znak pokoju osobom najbliżej stojącym (zob. OWMR 82 i 154).
Więc Jacku, jednak nie masz chyba racji - tzn. to co piszą biskupi obowiązuje w Polsce (niekoniecznie w Afryce na przykład)
Jest taka instrukcja Kongregacji Nauki Wiary, która reguluje to zgadnienie:
http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/27/3.htm
I jeszcze ciekawa rozmowa na ten temat:
http://www.opoka.org.pl/b...instrukcja.html
Pozdrawiam
Według systemu służby liturgicznej opracowanego przez ks. Blachnickiego (który chyba wciąż obowiazuje w Ruchu?) do przewracania kartek mszału służy Ministrant Księgi, do pateny służy Ministrant Ołtarza, przy okadzaniu asystują Turyferariusz i Nawikulariusz (chyba, że jest diakon). Z zestawienia podanego przez Mickeya wyłania się obraz Ceremoniarza jako takiego trochę "udawacza diakona", a chyba nie o to chodzi w jego posłudze.
O posłudze Ceremoniarza patrz np. w "Ceremoniale wspólnoty parafialnej":
http://www.kkbids.episkopat.pl/ceremonial/ceremonial1_3.htm