odchudzicsie
No i niedługo doczekamy się remontów
DŹBÓW CZEKA NA CENTRALNE OGRZEWANIE
Coraz cieplej
Wczoraj do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej dotarta przygotowana przez Fundację Poszanowania Energii w Katowicach koncepcja sieci centralnego ogrzewania dla osiedla w Dźbowie. To kolejny krok na drodze do wykonania instalacjo co. w tej dzielnicy.
Chodzi o wykonanie centralnego ogrzewania dla kilkudziesięciu bloków powstałych w latach 50-tych. Większość mieszkańców korzysta tam w tej chwili z ogrzewania węglowego. Tylko niewielu spośród nich zamontowało w mieszkaniach instalacje centralnego ogrzewania i małe domowe kotłownie.
Przypomnijmy, że pomysł budowy osiedlowej kotłowni i przeprowadzenia termomodernizacji zrodził się kilka miesięcy temu. Pod koniec ubiegłego roku w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym znalazł się zapis o przeznaczeniu na zmianę źródeł ciepła i termomodernizację w mieście 4 min 350 tys., znaczna część z tej kwoty ma być przekazana właśnie na wykonanie prac na osiedlu w Dźbowie. Wydzielone na Dźbów w WPI środki pokryją jednak zaledwie 15% kosztów inwestycji, której realizacja może pochłonąć nawet 15 mln zł. Pozostałe środki najprawdopodobniej zostaną pozyskane z Unii Europejskiej. Pod uwagę bierze się też możliwość finansowania inwestycji przez zewnętrznego inwestora.
Wybrano już firmę, która zajęła się wykonaniem koncepcji ogrzewania dla tego osiedla. Ze względu na ofertę finansową, ale też doświadczenie oferenta wybraliśmy Fundację Poszanowania Energii z Katowic mówił wczoraj Ludwik Madej, prezes Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Częstochowie. Do końca dnia powinniśmy mieć gotowe dokumenty u siebie. Po przeanalizowaniu propozycji Fundacji, a sądzę, że będzie ich kilka, przedstawimy je członkom Rady Dzielnicy Dźbów.
Zdaniem prezesa jeszcze w tym roku zostanie stworzony harmonogram realizacji prac i ewentualnie (jeśli zostanie wybrany wariant współfinansowania przedsięwzięcia z środków unijnych) opracowane zostaną wnioski o pozyskanie dofinansowania. Prace budowlane powinny ruszyć w 2008 roku, a najpóźniej na przełomie 2008 i 2009 roku.
Źródło
http://zycie.czest.pl/
Stolica aglomeracji była kiedyś najbardziej rozświetlonym neonami miastem z Polsce. Znów ma tak być.
Na pomysł, żeby na nowo rozświetlić Katowice neonami, wpadło Stowarzyszenie "Moje Miasto". Zaraziło najpierw studentów z katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, którzy na zajęciach pracowali nad projektami neonów dla Centrum Informacji Turystycznej przy Rynku, kina Światowid i teatru Ateneum. Idea przypadła do gustu także katowickiemu magistratowi. Do tego stopnia, że urzędnicy zgodzili się sfinansować trzy świecące reklamy. - Akcja podoba się nie tylko nam, spotkała się też z pozytywnym odzewem mieszkańców - podkreśla Waldemar Bojarun, rzecznik magistratu.
Najbliżej realizacji jest projekt neonu dla CIT. Prawie na pewno na elewacji zawiśnie żółto-niebieski drogowskaz. - Mamy już zgodę miejskiego konserwatora zabytków, czekamy jeszcze tylko na akceptację Komunalnego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, który administruje budynkiem - mówi Bojarun. Na neon miasto wyda około 9 tys. zł. Następny ma być neon dla teatru Ateneum. Będzie prostszy i tańszy (około 2 tys. zł). Nad wejściem do teatru zawisną splecione czerwone litery układające się w nazwę instytucji.
Najdroższy, ale i najbardziej oczekiwany jest neon dla Światowida. Może kosztować nawet 20 tys. zł. Stary szyld został zdjęty podczas modernizacji fasady kamienicy, w której mieści się kino. Nowy neon zaprojektowała Małgorzata Tatoj. Umieściła na nim zarysy postaci Marilyn Monroe, Charliego Chaplina i nazwę kina. Krój pisma nawiązuje do stylistyki lat 20. XX wieku. Neon ma być ruchomy, sukienka Marilyn będzie się podnosić jak w pamiętnej scenie ze "Słomianego wdowca". - Neon zamierzamy wpisać w kosztorys planowanej przez miasto modernizacji wejścia do kina - mówi Bojarun. Oprócz neonu Światowid ma zyskać atrium i kawiarenkę. Modernizacja rozpocznie się, kiedy tylko uda się dopełnić formalności i przejąć kino z rąk marszałka. - Sprawa ma zostać zamknięta w ciągu kilku tygodni - dodaje Bojarun.
Dominik Tokarski z Mojego Miasta cieszy się, że akcja nie skończyła się tylko na etapie pomysłu i pogaduszek na forach internetowych. - Zachęcamy kolejne instytucje do montowania neonów. Niedawno na superjednostce pojawiła się nowa świecąca reklama. Nie wiem, czy to odzew na naszą akcję, ale to dobry znak - mówi Tokarski.
Iwona Sobczyk
Według unijnych dyrektyw wykorzystywanie azbestu w użytkowanych wyrobach jest dopuszczone na terenie Polski do końca 2032 r
Azbest, ze względu na swoje zalety (m.in. odporność na wysokie i niskie temperatury, działanie kwasów oraz elastyczność) przez dziesięciolecia był stosowany m.in. do produkcji materiałów budowlanych azbestowo-cementowych (płyt elewacyjnych i dachowych, rur do instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych). Dobrze zabezpieczony i nieuszkodzony nie stanowi zagrożenia, jednak staje się niebezpieczny, głównie dla układu oddechowego człowieka, gdy dojdzie do korozji lub uszkodzenia wyrobu. Na terytorium Polski obowiązuje zakaz produkcji, wprowadzania i obrotu wyrobami zawierającymi azbest .
Unieszkodliwienie czy likwidacja niebezpiecznych składowisk jest czasochłonna i bardzo kosztowna. Wymaga stosowania unikalnych metod technologicznych, czasami pionierskich, eksperymentalnych. Przykładem niech będzie największa dotychczas operacja rewitalizacji skażonych terenów po zagłębiu siarkowym w rejonie Tarnobrzega. Po 20 latach i wydaniu 1,5 mld zł dobiega końca. Dotacja NFOŚiGW w 2009 roku wyniosła 52,5 mln zł.
WFOŚiGW w Katowicach jest jedną z ważniejszych instytucji wspierających finansowanie w regionie usuwanie azbestu z dachów i elewacji budynków oraz jego utylizację. Przez ostatnie lata z kasy funduszu wypłynęły miliony złoty przeznaczony na unieszkodliwianie i zabezpieczanie składowisk azbestu. Jest to niezwykle cenna inicjatywą dotyczącą pomocy w zakresie usuwania azbestu z obiektów użyteczności publicznej i możliwości uzyskania pożyczki wraz z dotacją ze środków WFOŚiGW w Katowicach. Regulamin programu pilotowego na realizację zadań związanych z unieszkodliwieniem azbestu z obiektów użyteczności publicznej wszedł w życie we wrześniu 2002 r. Dodatkowo ze środków WFOŚiGW w Katowicach dofinansowano wiele zadań związanych z termoizolacją budynków, co w praktyce często wiąże się także z demontażem wyrobów elewacyjnych wykonanych z dodatkiem włókien azbestowych.
Wsparcie finansowe tych zadań w obiektach oświaty, służby zdrowia i opieki społecznej może wynosić do 100 procent kosztów kwalifikowanych, w tym w formie dotacji do 60 procent. W ramach programów obszarowych w budynkach stanowiących własność osób fizycznych realizacja zadań związanych z likwidacją azbestu może otrzymać pomoc w formie pożyczki preferowanej w wysokość do 100 proc. kosztów kwalifikowanych. Wnioskodawcą musi być jednostka samorządu terytorialnego. Podobne zasady obowiązują spółdzielnie oraz wspólnoty mieszkaniowe gdzie pożyczka może osiągnąć kwotę do 100 proc. kosztów kwalifikowanych. W tym przypadku wnioskodawcą może być jedynie wspólnota. Za każdym razem jednak obiekty objęte wnioskiem o dofinansowanie muszą być zakwalifikowane do pierwszego stopnia pilności np. ze względu na uszkodzenia.
Do tej pory wszystkie jednostki naszego subregionu w ramach gminnych funduszy ochrony środowiska realizują założenia wynikające z regulaminu WFOŚiGW w zakresie utylizacji produktów azbestowych.
Przykładem sprawnie przeprowadzonej akcji usuwania „bomb ekologicznych” z azbestem w roli głównej jest Przedsiębiorstwo Materiałów Izolacji Budowlanej „IZOLACJA" w Ogrodzieńcu. W ramach rozpoczętego już rozbrajania tej bomby przewidziano oczyszczenie obiektów budowlanych i terenu zakładu ze wszystkich materiałów zawierających azbest i przetransportowanie ich na składowisko odpadów niebezpiecznych, rozbiórkę 18 budowli i usunięcie powstałych odpadów oraz likwidację zagrożeń powodowanych zdeponowanymi odpadami zawierającymi azbest. Całość kosztów eliminacji tego zagrożenia wynosi 35 mln zł. WFOŚiGW w Katowicach przeznaczył na ten cel 7 mln zł w formie dotacji. Pozostała kwota czyli 28 mln złotych pochodzić będzie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całe przedsięwzięcie ma zakończyć się jeszcze w tym roku.
Artykuł pochodzi z: http://www.7dni.com.pl/Ak...0&addComment=no
PR BIAŁYSTOK – ELŻBIETA ZAŁUSKA
Dyrektor Zakładu PR Białystok, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia podlaskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Z koleją związana od 1980 r.; pracowała m.in. w Biurze Sprzedaży w Suwałkach oraz w Biurze Rozliczeń i Kontroli Dochodów w Olsztynie.
PR BYDGOSZCZ – MAREK OSTROWSKI
Dyrektor Zakładu PR Bydgoszcz, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia kujawsko – pomorskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Na kolei od 1994 roku, m.in. jako naczelnik Działu Marketingu w Zakładzie Przewozów Pasażerskich, a następnie w Kujawsko – Pomorskim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy, gdzie był też zastępcą dyrektora.
PR GDYNIA – STANISŁAW KĄDZIELA
Dyrektor Zakładu PR Gdynia, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia pomorskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Pracę na kolei zaczął w 1977 roku; był zastępcą naczelnika stacji Gdynia Główna, zastępcą dyrektora Dyrekcji Rejonowej Kolei Państwowych w Gdyni, dyrektorem Oddziału Północ WARS.
PR KATOWICE – ANDRZEJ ROMAŃSKI
Dyrektor Zakładu PR Katowice, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia śląskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Z koleją po raz pierwszy zawodowo zetknął się w 1987 roku podczas pracy w służbach utrzymania ruchu Wydziału Kolejowego Huty Florian w Świętochłowicach. Uczestniczył w pracach projektowych odcinka Kolejowego Ruchu Regionalnego.
PR KIELCE – EDYTA SZCZEPANIK
Dyrektor Zakładu PR Kielce, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia świętokrzyskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Z koleją związana od 1987 roku; pełniła m.in. funkcję zastępcy naczelnika Sekcji Przewozów Pasażerskich Świętokrzyskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Kielcach.
PR KRAKÓW – RYSZARD RĘBILAS
Dyrektor Zakładu PR Kraków, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia małopolskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. W PKP pracuje od 1981 r.; pełnił funkcję zastępcy naczelnika, a następnie naczelnika stacji Kraków Główny, zastępcy dyrektora Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie. W centrali PKP PR w Warszawie pracował na stanowisku dyrektora ds. produktów specjalnych oraz naczelnika wydziału w Biurze Eksploatacji i Organizacji Przewozów.
PR LUBLIN – JUSTYNA MĄDRY
Dyrektor Zakładu PR Lublin, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia lubelskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Z koleją związana od ponad 20 lat, była m.in. naczelnikiem Działu Finansowego oraz zastępcą dyrektora w Lubelskim Zakładzie Przewozów Regionalnych. W 2005 roku objęła stanowisko zastępcy dyrektora Biura Marketingu w centrali PKP PR w Warszawie.
PR ŁÓDŹ – RYSZARD CEBULSKI
Dyrektor Zakładu PR Łódź, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia łódzkiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Pracował m.in. jako zastępca dyrektora w Zakładzie Przewozów Pasażerskich, a następnie w Zakładzie Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy, pełnomocnik zarządu ds. kontaktów z klientami kluczowymi w centrali PKP PR.
PR OLSZTYN – JERZY SZARMACH
Dyrektor Zakładu PR Olsztyn, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia warmińsko – mazurskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Na kolei pracuje od 1985 roku; był m.in. kierownikiem oddziału w lokomotywowni w Chojnicach, zastępcą naczelnika w Zakładzie Taboru w Iławie, dyrektorem Zakładu Taboru w Olsztynie, zastępcą dyrektora Biura Lokomotyw w centrali PKP CARGO w Warszawie oraz dyrektorem Zakładu Taboru PKP CARGO w Bydgoszczy.
PR OPOLE – ANDRZEJ SZWED
Dyrektor Zakładu PR Opole, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia opolskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Od 1978 roku związany zawodowo z koleją: m.in. naczelnik stacji Nysa i Wrocław Główny.
PR POZNAŃ – WŁODZIMIERZ WILKANOWICZ
Dyrektor Zakładu PR Poznań, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia wielkopolskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Przed pracą na kolei: zastępca dyrektora w Wydziale Gospodarki i Integracji Europejskiej Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, wicewojewoda wielkopolski (w latach 2000 – 2002) oraz prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej SA w Poznaniu.
PR RZESZÓW – JERZY CHURAWSKI
Dyrektor Zakładu PR Rzeszów, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia podkarpackiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Na kolei pracuje od 1975 roku; w randze naczelnika pełnił funkcje kierownicze m.in. na stacji Przeworsk, w Wydziale Kontroli w Zakładzie Infrastruktury Kolejowej w Rzeszowie oraz w Dziale ds. Kontroli i instruktażu w Zakładzie Linii Kolejowych PKP PLK w Rzeszowie.
PR SZCZECIN – ANDRZEJ CHAŃKO
Dyrektor Zakładu PR Szczecin, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia zachodniopomorskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Od 34 lat pracuje na kolei; był m.in. zastępcą naczelnika, a następnie przez wiele lat naczelnikiem stacji Szczecin Dąbie.
PR WROCŁAW – HENRYK SÓJKA
Dyrektor Zakładu PR Wrocław, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia dolnośląskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Z koleją związany od 1976 r., przez większość lat z Zakładem Taboru we Wrocławiu. Pracował jako kierownik oddziału urządzeń technicznych, naczelnik Działu Głównego Mechanika, a następnie Działu Technicznego, zastępca dyrektora oraz naczelnik Sekcji Eksploatacji Taboru Trakcyjnego w Dolnośląskim Zakładzie Spółki PKP CARGO we Wrocławiu.
PR ZIELONA GÓRA – GRZEGORZ DWOJAK
Dyrektor Zakładu PR Zielona Góra, pełnomocnik zarządu ds. utworzenia lubuskiego Oddziału PKP Przewozy Regionalne. Pracę na kolei rozpoczął w 1974 r.; wieloletni naczelnik stacji Zielona Góra, a także zastępca dyrektora w Zakładzie Przewozów Pasażerskich w Zielonej Górze.
źródło: PKP Przewozy Regionalne