odchudzicsie
Fofelo - mam nadzieję, że nie masz nam za złe tych drobnych żarcików
Tak, tak nie miej za złe. Jest tu na forum kilku takich, którzy nieustannie robią sobie ze wszystkiego żarty i nie pojmują powagi sytuacji
A tak na poważnie, to trzeba było kupić model firmy Ravensburger a nie Hot Wheels. Z doświadczenia wiem, że puzzle Ravensburgera są najlepiej spasowane oraz najtrwalsze i nie wyginają się tak jak te z innych firm.
" />siedzę sobie w domku, układam puzzla Ravensburger'a 500 elementów
naprawdę nie myślałam, że sprawi mi to tyle radości...
" />Chciałbym wam polecić świetną pozycję książkową:
"LEKSYKON GIER PLANSZOWYCH" Erwin Glonnegger, wyd. Kalliope 1997
Przedruk z niemieckiego wydania, tytuł oryginału: "Das Spiele-Buch" 1988 i 1989 by Ravensburger Buchverlag
Książka jest absolutnie wypaśna, zawiera wiedzę którą każdy szanujący się Gracz poważnie traktujący swoje chobby MUSI znać. Stanowi kompendium wiedzy na temat tradycyjnych (*) gier planszowych a także odrobinę współczesnej czołówki. Leksykon jest w pełni kolorowy, zawiera całą masę piękych fotografii najróżniejszych gier z całego świata i z różnych okresów historycznych. Niektóre ezemplarze to prawdziwe dzieła sztuki. Każda gra jest dokładnie opisana łącznie ze skrótem zasad (zazwyczaj wystarczającym aby zagrać) Oto pokrótce co znajdziemy w środku (wg rozdziałów):
Rzut kością, ruch i bicie piona - Pierwszy rozdział poświęcony jest grom na planie krzyża: Pahisi, Parcheesi, Ludo, Człowieku nie irytuj się, Jeu de Dada, Parchis, Nikt i nie podskoczy, Patolli, Nyout = Yu, Złap kapelusz. Czyli historyczne i wsólczesne wariany Chińczyka (sic!)
Co lączy Tutenchamona i Lutra - Następny rozdział poświęcony jest grupie gier typu Backgammon łacznie z Egipskim Senet'em.
Mityczna spirala - grupa gier na planie spirali w tym przepojona symboliką Gra w Gęsi i jej wariacje. W tym Grę w małpy przekornie "małpującą" pierwowzór
Łut szczęscia - kolejny rozdział opowiada o grach hazardowych w tym popularna Korona i kotwica orazbardzo interesujący Dwon i Młot a także Loteria liczbowa i Bingo.
Wyścigi i zakłady to rozdział poświęcony grom których głównym motywem jest wyścig, mamy tutaj opisane m.in. Wyścigi konne, Dżokeja, a także Hase und Igel Davida Parleta i Dampfross Davida Watsa. Większość gier w tym rozdziale to gry współczesne.
Kropki na kamieniach czyli wszystko na temat domina i tego co można z nim zrobić. Tutaj równiez nie zabrakło domina chińskiego oraz Madżong. Na koniec Remik znany jako Rummikub i Cartino.
Litery poziomo i pionowo: Scrabble Boogle i podobne
Mądrośc w Kawałkach - kilka słów na temat Puzzli i układanek, wbrew pozorom bardzo interesujący rozdział. Tutaj równiez prezentacja całej gamy gier Memory w tym niezwykłej japońskiej Kai-Awase z muszelek
Pomnażanie Kapitału - Na dzień dobry MONOPOLY (a jakże) na jednej z fotografii pierwsza ręcznie wykonana plansza. poza tym Spółki naftowe, Giełda i ACQUIRE czyli pierwsza gra guru Sida Sacksona
Detektywi i agenci - kilka gier detektywistycznych: Cluedo, ScotlandYard, Heimlich & Co. Ta ostatnia bardzo prosta i niezwykle interesująca.
Kolejne rozdziały to już ścisła czołówka najpopularniejszych gier na świecie:
Pepek świata - Rozdział o GO, a także Gobang, Gomoku, Sogo etc. W kontekście w tym rozdziale umieszczono równiż opis Twixit i Revisi (=Othello)
Damka na szachownicy. Około 12 odmian klasycznych Warcabów oraz Warcaby-Halma, Wilk i owce, Koniki polne, Blokada. Następnie gry które być może były pierwowzorem warcabów: Alquerque, Fanorana, Awithlakannai. Walczące węże, oraz jak zwykle na koniec rozdziału współczesne wariacje: Wieże, Laska i Fokus nistrza Sida Sacksona.
A młynek się kręci - Młynki małe i duże, najróżniejsze warianty. Po tym rozdziale nabrałem szacunku do Kółka i krzyżyk (gra z taką tradycją jak się okazało wymaga oddania szacunku
Wojna Królów - Szachy klasyczne, Chińskie, Japońskie, Szachy walczących zwierząt, Gala - chłopskie szachy. Wiedzieliście że tyle jest?
Obleżenie i obrona - kontynuacja gier z myślą przewodnią "przesuwanie i skakanie" Mamy tutaj najróżniejsze warianty gier typu obleżenie pod niezliczonymi nazwani: Wielka Forteca, Niedźwiedzie i psy, Turniej, Lis i gęsi, Obleżenie piramidy, Lampart i krowy etc....Jest również słynny Samotnik.
Przesuwać się i skakać - Halma rządzi w tym rozdziale. Warianty jakie kto chce. Jako ciekawostka na koniec rozdziału Salta z przełomu wieków.
Sznury Pereł - ostatni rozdział - Mancala i jej podobne.
Na koniec mamy Małe ABC gier - nie jest to alfabetyczny indeks nazw z rozdziałów książki lecz rozdział prezentujący w porządku alfabetycznym gry których opisy nie znalazły się w rozdziałach głównych.
Poszukajcie tej książki w księgarniach, na wyprzedażach i antykwariatach. Kosztowała mnie 24.00 PLN na targach TaniejKsiążki, w Empikach kosztowała nieco powyżej 30,00 PLN. Cena śmieszna za kolorowe albumowe wydawnictwo.
(*) Tradycyjne gry - rozumiem przez to wszystkie gry które uznane są za nasze światowe dziedzictwo i w odróżnieniu od gier "nie"tradycyjnych żadna z nich nie jest chcroniona prawami autorskimi. W związku z tym w leksykonie zasady tych gier zostały przedstawione tak aby dało się z nich skorzystać i bez problemu zagrać. Pozostałe są dość dokładnie zrecenzowane natomiast czasami trudno odtworzyć z opisu ich działanie. Nie mniej jednak dużą frajdę sprawiło mi domyślanie się i czytanie między wierszami. Udało mi się odtworzyć przebieg gry Heimlich & Co. Dodam, że opis zawiera wszystkie potrzebne informacje - sedno leżało w ich interpretacji