odchudzicsie
Witam
mam taka prosbie jezeli moglby mi ktos doradzic jakie lektury wybrac do pracy maturalnej temat jej brzmi "Góry jako źródło inspiracji artystycznej. Omów na podstawie wybranych przykładów z różnych epok literackich" Sam myslalem nad wierszami Adam Asnyk "Limba" Jan Kasprowicz"Krzak dzikiej róży ..." Kazimierz Przerwa-Tetmajer "Melodia mgiel nocnych" na jednym ze starszych for wyczytalem ze mozna uczyc Potopu i motywu Jasnej Góry Władcy PIerscieni -> G,óry Przeznaczenia jednak nie za bardzo wiem, rozumiem jaki to ma zwiazek z tematem.
Bylbym bardzo wdzieczny za pomoc.
Witam
mam taka prosbie jezeli moglby mi ktos doradzic jakie lektury wybrac do pracy maturalnej temat jej brzmi "Góry jako źródło inspiracji artystycznej. Omów na podstawie wybranych przykładów z różnych epok literackich" Sam myslalem nad wierszami Adam Asnyk "Limba" Jan Kasprowicz"Krzak dzikiej róży ..." Kazimierz Przerwa-Tetmajer "Melodia mgiel nocnych" na jednym ze starszych for wyczytalem ze mozna uczyc Potopu i motywu Jasnej Góry Władcy PIerscieni -> G,óry Przeznaczenia jednak nie za bardzo wiem, rozumiem jaki to ma zwiazek z tematem.
Bylbym bardzo wdzieczny za pomoc.
Odpisałem na meila
Witam!
Mam problemy z napisanie tezy. I prośbę o sprawdzenie planu ramowego.
Mój temat to: "Pejzaż i sposoby jego kreowania w literaturze i malarstwie różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach."
Plan ramowy:
I. Określenie problemu:
Teza ......
II.Kolejność prezentowanych treści:
1. Zdefiniowanie pojęcia pejzaż.
2. Pejzaż romantyczny.
âÂË Adam Mickiewicz, âŸBurzaâÂÂ- buduje nastrój, klimat utworu, kształtując emocje odbiorcy.
âÂË Theodore Gericault, âŸTratwa MeduzyâÂÂ- pokazuje potęgę natury.
3. Pejzaż impresjonistyczny.
âÂË Claude Monet, âŸImpresja. Wschód słońcaâÂÂ- odtworzeniem krótkiego wrażenia wizualnego.
âÂË Kazimierz Przerwa- Tetmajer, âŸMelodia mgieł nocnychâÂÂ- pełni funkcję estetyczną.
4. Sztuka symbolizmu.
âÂË Jan Kasprowicz, âŸKrzak dzikiej róży w Ciemnych SmreczynachâÂÂ- omówienie symboliki róży i limby.
âÂË Stanisław Wyspiański, âŸChochołyâÂÂ- pejzaż wyraża nastrój smutku, tajemniczość, stany psychiczne artysty.
III.Wnioski:
âÂË w romantyzmie maja pokazać potęgę natury,
âÂË w impresjonizmie mają być zapisem chwili i pełnią funkcje estetyczną,
âÂË w symbolizmie są metaforą odzwierciedlającą uczucia i myśli artysty.
Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
" />A tak dzisiaj halnie wieje.... wpadł mi przeto wierszyk w ręce taki....Kazimierz-Przerwa Tetmajer
Samotna limba szumi
na zboczu stromem,
u stóp jej czarna przepaść
zasłana złomem.
Wkoło się piętrzy granit
Zimny,ponury,
Ponad nią wicher ciemne
przegania chmury.
W krąg otoczona taką
pustką okrutną,
samotna limba szumi
bezdennie smutno.
" />Kazimierz Przerwa Tetmajer KONIEC WIEKU XIX (fragm.)
Walka?... Ale czyż mrówka rzucona na szyny
może walczyć z pociągiem nadchodzącym w pędzie?
Rezygnacja?... Czyż przez to mniej się cierpieć będzie,
gdy się z poddaniem schyli pod nóż gilotyny?
1. Na podstawie powyższego fragmentu wiersza określ :
a) funkcję zdań pytających
b)postawę podmiotu lirycznego
Kazimierz Przerwa Tetmajer EVVIVA L'ARTE! (fragm.)
Eviva l'arte! Niechaj pasie brzuchy
nędzny filistrów naród! My, artyści,
my, którym często na chleb braknie suchy,
my, do jesiennych tak podobni liści,
i tak wykrzykniem; gdy wszystko nic warte,
evviva l'arte!
2. Określ temat i wymowę przytoczonego fragmentu wiersza. Zastosuj cytaty.
3. Nazwij i scharakteryzuj postawę Rodiana Roskolnikowa - bohatera Zbrodni i Kary.
4.Wyjaśnij, że Zbrodnia i Kara jest powieścią psychologiczną.
5. Scharakteryzuje Marlowa jako narratora (J. Conrad "Jądro ciemności")
6. Uzasadnij wieloznaczność tytułu utworu "Jądro ciemności" podając 3 przykłady i odwołując się do treści utworu.
7. Wyjaśnij na czym polega zjawisko synestezji w poniższym fragmencie wiersza.
Rimbaud Arthur "Wrażenie"
W błękitne zmierzchy letnie pójdę miedzą polną
Skroś traw i ziół, muskany przez dojrzałe żyto...
Śniąc, będę czuł pod stopą świeżość ros podolną,
Pozwolę wiatrom kąpać mą głowę odkrytą.
8.
"Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach"
Jan Kasprowicz
Lęki! wzdychania! rozżalenia,
Przenikające nieświadomy
Bezmiar powietrza!... Hen! na złomy,
Na blaski turnie, na ich cienia
Stado się kozic rozprzestrzenia;
Nadziemskich lotów ptak łakomy
Rozwija skrzydeł swych ogromy,
Świstak gdzieś świszcze spod kamienia.
A między zielska i wykroty,
Jak lęk, jak żal, jak dech tęsknoty,
Wtulił się krzak tej dzikiej róży.
Przy nim, ofiara ach! zamieci,
Czerwonym próchnem limba świeci,
Na wznak rzucona świstem burzy...
a) wskaż symbol w 4 zwrotce wiersza i wyjaśnij jego znaczenie.
b) uzasadnij, że utwór ten jest utworem modernistycznym
9. Podaj przykład utworu (autor i tytuł), który zawierający elementy postawy franciszkanizmu. Uzasadnij swój wybór.
10. Podaj tytuł i autora wiersza zawierających motyw :
a) miłości szczęśliwej
b) śmierci
c) arkadii
d) Końca świata
11. Odwołując się do treści utworu uzasadnij, że Chłopi W. S Reymonta są powieścią młodopolską.
12. Odwołując się do znajomości Wesela S. Wyspiańskiego, uzasadnij celowość pojawienia się w bronowickiej chacie:
a) stańczyka
b) Upiora
13. Przedstaw ocenę chłopów dokonaną przez S. Wyspiańskiego w Weselu. Powołaj się na przykłady utworu/
14. Wyjaśnij symboliczne znaczenie chocholego teńca w Weselu S. Wyspiańskiego.
15. Wymień trzy dzieła sztuki (teksty kultury) nawiązujące fo Wesela S. Wyspiańskiego. Wskaż cechy wspólne.
16. Uzasadnij, że Wesele S. Wyspiańskiego to dramat, który jest syntezą sztuk