Indeks odchudzicsieKarol Dotąd dwoje a jeszcze nie jednoKarol Szymanowski muzyka mp3Karol Wielki znaczenie panowaniaKarol Wielki ojcem EuropyKarol Majewski NalewkiKarol Szymanowski MuzykaKarol Hutten CzapskiKarol Świerczewski jak zginolKarol Ząbik po wypadkuKarol gęsi kubańskie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • loviesia2000.opx.pl
  •  

    odchudzicsie

    Cytujac za Wikipedia :


    Książki, które wydał jako Karol Wojtyła
    Renesansowy psałterz – Kraków 1999; młodzieńczy zbiór wierszy,
    powst. przed II wojną światową
    Świętego Jana od Krzyża nauka o wierze (tytuł w innym przekładzie:
    Zagadnienie wiary w dziełach świętego Jana od Krzyża) – rozprawa
    doktorska obroniona w 1948 na Uniwersytecie Angelicum w Rzymie,
    napisana po łacinie (tytuł: Questio de fide apud sanctum Ioannem a
    Cruce) o św. Janie od Krzyża, czytanym w oryginale, ogłoszona w
    czasopiśmie "Collectanea Theologica" XXI: 1950, a streszczenie
    polskie w "Ateneum Kapłańskim" 1950, z. 1; promocja doktorska w
    Polsce: 16 XII 1948 na Uniwersytecie Jagiellońskim; pełna wersja w
    przekładzie polskim (istnieją 2 tłumaczenia), jako książka: od 1991;
    liczne przekłady na obce języki nowożytne
    Wykłady lubelskie – Lublin, KUL, 1986; zapis wykładów z filozofii
    głoszonych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w latach 1954-1956
    Elementarz etyczny – Kraków 1983; szkice zamieszczane pierwotnie w
    Tygodniku Powszechnym w roku 1957
    Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach
    systemu Maksa Schelera – Lublin, KUL, 1959; książka habilitacyjna na
    temat Maxa Schelera, czytanego w oryginale niemieckim; habilitacja
    przyjęta 3 XII 1953 na Uniwersytecie Jagiellońskim, ostatnia przed
    likwidacją Wydziału Teologicznego UJ przez władze stalinowskie
    Miłość i odpowiedzialność – Lublin, KUL, 1960; monografia
    przedstawiająca analizę psychologiczną, filozoficzną i teologiczną
    zjawiska miłości; wielokrotnie wznawiana; liczne przekłady na języki
    obce
    Osoba i czyn – Kraków 1969; najważniejsza monografia filozoficzna;
    studium z zakresu antropologii chrześcijańskiej, inspirowane przez
    fenomenologię i tomizm; w duchu humanizmu budowana koncepcja osoby
    ludzkiej jako suwerennego podmiotu; wiele przekładów na języki obce
    U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II – Kraków 1972;
    pisana przez jednego z głównych jego uczestników monografia na temat
    II Soboru Watykańskiego i jego dorobku intelektualnego; po 16 X 1978
    liczne przekłady na języki obce
    Znak, któremu sprzeciwiać się będą – Poznań, Pallottinum, 1976
    (wersja ocenzurowana przez cenzurę prewencyjną PRL); edycja pełna:
    Znak sprzeciwu. Paryż, Editions du Dialogue, 1980; zapis rekolekcji
    głoszonych w Watykanie na prośbę papieża Pawła VI
    Poezje i dramaty – Kraków, Znak, 1979; całość dorobku artystycznego
    autora (prócz młodzieńczych psalmów oraz późnego Tryptyku
    rzymskiego); utwory poetyckie, m.in. poematy; Pieśń o Bogu ukrytym,
    Stanisław; dramaty, m.in.: Brat naszego Boga (o malarzu św. Adamie
    Chmielowskim, znanym jako Brat Albert), Przed sklepem jubilera,
    Promieniowanie ojcostwa; także esej O teatrze słowa (na temat Teatru
    Rapsodycznego Mieczysława Kotlarczyka); liczne wznowienia i
    przekłady na języki obce
    Aby Chrystus się nami posługiwał – Kraków, Znak, 1979; zbiór esejów
    z całego okresu pracy twórczej sprzed pontyfikatu; m.in.: Apostoł (o
    Janie Tyranowskim), O humanizmie św. Jana od Krzyża, Personalizm
    tomistyczny (o św. Tomaszu z Akwinu; także przedruk cyklu szkiców
    Elementarz etyczny
    Zagadnienie podmiotu moralności – Lublin, KUL, 1991; zespół rozpraw
    z zakresu etyki; tu przedruk książki habilitacyjnej z 1959 roku

    Książki, które wydał jako Jan Paweł II
    Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a
    sakramentalność małżeństwa – Watykan 1986; pełna, książkowa (i
    opatrzona przypisami) wersja środowych wykładów do wiernych; wysnuta
    z Biblii, a nawiązująca do encykliki Pawła VI Humanae vitae,
    monografia na temat, jak to nazwał autor, "teologii ciała", także
    godności integralnie ujętej osoby ludzkiej.
    Przekroczyć próg nadziei – Lublin, 1994, KUL. ISBN 83-228-0395-8.
    Tryptyk rzymski (poemat) – Kraków, 2003, Wydawnictwo Literackie.
    ISBN 83-88971-43-3.
    Dar i Tajemnica – 1996.
    Wstańcie, chodźmy – Kraków, 2004, Wydawnictwo św. Stanisława. ISBN
    83-88971-86-7.
    Pamięć i tożsamość – Kraków, 2005, Społeczny Instytut Wydawniczy
    Znak. ISBN 83-240-0525-0.




    fata napisał(a):
    | Zachowujesz sie w tej chwili, jak hiena z TVN.
    Masz racje. Dla wielu ludzi byl wielkim autorytetem i powiniem to
    uszanowac...


    -----Karol Wojtyła-----
    "Jeżeli zaś chodzi o zawarte w Objawieniu zasady postępowania, to znów cały
    szereg z nich pokrywa się po prostu z zasadami czysto rozumowymi, takimi,
    które człowiek musiałby sformułować jako zasady swego postępowania również i
    bez Objawienia. Inne zaś pośród zasad objawionych w każdym razie nie
    sprzeciwiają się rozumowi, chociaż może do ich sformułowania nie doszedłby
    rozum sam".
    -------
    I tu widać potrzebę inicjowania Objawienia. Aby uzasadnić przekazywanie,
    przez osoby chcące wykorzystywać inne osoby, zasad postępowania (do których
    rozum wykorzystywanych nie doszedłby), twierdzi się, że te zasady nie oni
    wymyślili (bo i dlaczego ludzie mieliby się słuchać ludzi równych sobie),
    lecz pochodzą od kogoś, kto jest i nad nami (wykorzystującymi) i nad wami
    (wykorzystywanymi).
    Ten ktoś będący nad "nami" i "wami" ewoluuje, od pogańskich bożków, przez
    egipskich bogów: tarczy słonecznej-Re, boga zachodzącego słońca-Ozyrys,
    przez grecki panteon bogów (od Zeusa po Apollona), i dalej przez okres
    Cesarstwa Rzymskiego (najpierw bezosobowe bóstwa pomagające ludziom, później
    przejmowanie bogów od podbijanych ludów, Zeus staje się Jowiszem, Ares
    Marsem, na koniec chrystianizacja).
    Idea jednego boga (monoteizmu) ma swoje korzenie w Egipcie, w reformie
    religijnej faraona Amenhotepa IV Echnatona 1375-1358 ( i później
    Tutanchamona 1358-1351), który wprowadził, jako religie państwową, wyłączny
    kult Atona (tarczy słonecznej).
    Przed i po Echnatonie napływają, przymuszane głodem, koczownicze plemiona
    (później określane jako izraelskie). Egipcjanie wykorzystują plemiona
    koczownicze jako robotników budowlanych. Pojawia się Mojżesz, jest
    kształcony na Egipskim dworze, jego imię z hebrajskiego Mosze ma swój
    odpowiednik w Egipskim Mose, stąd widać jego niehebrajskie pochodzenie (choć
    doszukuje się podobieństwa do semickiego (m-s-h)). Istnieją nawet pogłoski
    (Maneton), że Mojżesz był kapłanem w  Heliopolis i nosił imię Osarsif.
    Jak by nie było, Mojżesz poznaje idee jednego boga i pod inną wersja
    przekazuje ją plemionom izraelskim, które jednocześnie namawia do ucieczki z
    Egiptu. Gdy (wędrując po pustyni) nie ma już pokolenia pamiętającego Egipt,
    a młodsze opiera się na tym co sam Mojżesz przedstawia, plemiona docierają
    do Kannanu i, po uprzednim wymordowaniu Kannanejczyków (plemion tam
    żyjących) tam zamieszkują.

    Tak jak źródłem Boga Mojżesza był Bóg Aton, tak chrześcijaństwo (Jezus)
    skorzystało z tego pomysłu dopisując kolejne wydarzenia. Znamiennym jest, że
    między Mojżeszem a czasami z Księgi Rodzaju jest kilkusetletnia luka
    czasowa, podobnie jest między czasami Jezusa a ostatnimi zapiskami z Starego
    Testamentu.
    W oparciu o korelacje z judaizmem i chrześcijaństwem powstał islam i Bog
    Allach.

    Skoro ludzie mają przyjmować zasady postępowania, które wynikają z
    Objawienia, to rodzi się pytanie, którego Objawienia, Mojżeszowego,
    Mahometa, czy Jezusowego obwieszczającego, że jest Synem Bożym.
    Wszystkie wzajemnie popadają w sprzeczność.

    -----Karol Wojtyła-----
    "Otóż u podstaw całego systemu norm opartych na naturze i sformułowanych
    przez rozum (wiadomo, że normy te są równocześnie zawarte w Objawieniu)
    można by postawić taką zasadę: w całym twoim działaniu  pozostawaj w zgodzie
    z obiektywną rzeczywistością"

    "Rzeczywistość bowiem zostaje tutaj ujęta przez rozum oświecony wiarą, który
    dzięki temu zdolny jest przyjąć ten obraz rzeczywistości, jaki mu ukazuje
    Objawienie. W świetle Objawienia ujmuje rozum rzeczywistość inaczej, a to
    inne właśnie nadprzyrodzone-ujęcie rzeczywistości łączy się z innym, również
    nadprzyrodzonym ocenianiem i wartościowaniem. Z Objawienia bowiem dowiaduję
    się człowiek o istnieniu dóbr nadprzyrodzonych, przez co cały znany samemu
    rozumowi porządek dóbr nabiera niejako nowych proporcji. Wyrosła na podłożu
    tego nowego porządku dóbr etyka nie przestaje bynajmniej być realistyczna,
    dobra nadprzyrodzone bowiem, które człowiek poznaje dzięki Objawieniu, są
    dobrami rzeczywistymi-w każdym razie tak je pojmuje człowiek prawdziwie
    wierzący".
    -----------

    Tłumacząc to, rzeczywistość jest taka jaką przekazuje Objawienie, a człowiek
    przyjmie ją, jeśli uwierzy w Objawienie, a jak uwierzy, to i wskazanym
    byłoby aby kierował się etyką, zasadami postępowania, które przedstawia
    osoba, która twierdzi, iż miała Objawienie.

    Cytaty pochodzą z:
    K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Wrocław 1991, s. 16-34, 56-61. [w:]
    Sarnowski S., Fryckowski E.[opracowanie], Problemy etyki-Wybór tekstów,
    Branta, Bydgoszcz 1993, s. 117-127.

    Pzdr,
    Klus.

    Pzdr,
    HS.


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • frania1320.xlx.pl
  •